Rabu, 15 Oktober 2014

Penyakit Sembuh Hanya Dengan Keyakinan Minda

Bismillah,

Hartini adalah seorang pesakit kemurungan yang telah sekian lama berusaha untuk mengubati penyakit yang dihidapi sejak dari zaman gadis lagi.Dalam usaha mencari kesembuhan ,hartini telah banyak menghabiskan masa dan wang termasuk semua simpanan peribadinya.

Sehingga satu hari,hartini merasakan tidak boleh terus menerus berbelanja disebabkan kemampuan kewangan yang semakin terbatas.Rawatan perlu diberhentikan sementara waktu sehingga dapat mengumpul kembali wang yang mencukupi.

Setelah hampir berputus asa,akhirnya hartini mengunjungi saya dirumah atas anjuran seorang sahabat lama.Setelah bercerita dan mengakui atas ketidakmampuanya untuk terus menerus membiayai kos perubatan,hartini merayu saya seikhlasnya membantu dan hanya mampu membayar kos yang jauh lebih rendah.

Sebagai seorang doktor wanita yang berjiwa lembut dan bersikap kemanusiaan,tidak sampai hati membiarkan seorang wanita yang baik dan sopan ini menderita lebih lama lagi hanya disebabkan tidak mempunyai wang yang mencukupi untuk meneruskan rawatan lanjut.

Tanpa berfikir panjang,saya bersetuju untuk merawatnya tanpa mengenakan bayaran. Setelah merekodkan sejarah hidup hartini dan semua sejarah perubatannya selama ini, akhirnya saya memutuskan untuk memberinya ubat khusus yang perlu diambil setiap hari sehingga terdapat perubahan atau sembuh.

Seminggu sekali hartini akan mengunjungi saya dirumah untuk dikonsultansi dan menambah lagi stok ubatan. Seperkara yang tidak disedari hartini,sebenarnya saya hanya memberikan prekripsi kapsul yang berisi serbuk gula glukosa.”Ubat” ini sebenarnya tidak mengandungi bahan aktif bagi menyembuh penyakit,ia hanya kapsul biasa yang di isikan dengan serbuk glukosa.

Dalam istilah medik,ubat ini dinamakan plasebo. Dan itulah terapi yang saya berikan pada hartini selama beberapa bulan lamanya.Plasebo sebenarnya adalah “ubat saikologi” yang berfungsi sebagai penambah nilai keyakinan keatas efek harapan untuk sembuh.

Kesembuhan yang hartini nikmati,sebenarnya bukan dari kesan pengambilan ubat,umat Islam wajib percaya kesembuhan hanya dari Allah swt, namun setiap sesuatu usaha perlu penjelasan,rasa yakin,percaya dan optimisnya atas efek ubat itu merupakan satu proses penyembuhan tersendiri.

Setiap kali hartini mengunjungi rumah, saya akan memanggil anak kesayangan yang turut membantunya. Setiapkali anak saya mengunjungi hartini di rumahnya untuk sekedar menghibur dan menjadi teman dikala sepi.Kiriman salam yang di sampaikan oleh anak saya kepadanya menjadi motivasi tersendiri dalam proses mencapai kesembuhan. Alhamdulillah,sehingga kini hartini telah kembali sembuh 100%.

Mungkin ramai yang masih tidak mengetahui cerita tentang efek plasebo ini.Dan untuk menguatkan lagi cerita tentangnya,saya kemukakan satu kajian “double blind test “ yang pernah dilakukan dimana doktor dan pesakit,kedua-duanya tidak mengetahui apakah ubat yang digunakan samada plasebo atau ubat yang sebenarnya.

Efek yang didapati dari sejumlah pesakit-pesakit yang diberikan ubat plasebo kemudian dibandingkan pula dengan pesakit-pesakit yang diberikan ubat yang sebenarnya. Keputusan,ternyata sama, tidak ada perbezaan antara dua kelompok pesakit tadi.

Bagaimana efek plasebo berlaku,biarlah pakar yang kompeten yang menjelaskannya.Kita hanya mengambil pelajaran bahawa keyakinan, fikiran, dan jiwa sangat besar pengaruhnya terhadap zahir dan batin manusia.Tentunya hasil dari kebijaksanaan pencipta yang maha agung.

Sekarang baru faham kenapa kita selalu disuruh untuk berfikiran positif dan menghindari pemikiran yang negatif.Ini disebabkan ternyata hubungan antara fikiran yang negatif dan kemungkinan datangnya penyakit tersangat rapat.

Dalam bukunya yang berjudul “self healing”, Louis Proto menjelaskan bahwa kekuatan atau kelemahan sistem kekebalan tubuh kita pada akhirnya dipengaruhi oleh apa yang kita fikirkan, kita rasakan, kita katakan dan kita lakukan.

Banyak kajian mendapati bagaimana pesakit yang menderita penyakit kronik yang berfikiran positif lebih besar kemungkinan untuk sembuh berbanding pesakit yang berfikiran negatif.
Keyakinan, fikiran dan jiwa yang positif akan menghasilkan sesuatu yang positif. Optimism adalah kekuatan terpendam yang boleh muncul menembusi dunia realiti.

Sebenarnya ada kekuatan yang besar dimiliki oleh jiwa kita untuk terapi-terapi kesihatan ataupun melakukan perkara-perkara yang luar biasa.Contohnya,ada diantara kita yang pernah melompat pagar,jika diukur dengan ukuran biasa agak terlalu tinggi,bila waktunya? ketika dikejar oleh anjing yang garang.

Realitinya,walaupun efek plasebo berkesan merawat beberapa jenis keadaan penyakit.Namun ilmu perubatan moden masih tetap diperlukan bagi merawat penyakit-penyakit lain yang bertahap serius atau mungkin yang memerlukan pembedahan untuk pulih.

Semoga bermanfaat

0 ulasan:

Copyright © Info Kesihatan Wanita | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com | BTheme.net      Up ↑