Rabu, 8 Oktober 2014

5 Tanda Amaran Penyakit Diabetes Jenis Kedua ( II )

Bismillah,
Salah satu daripada ujian bagi mengesan pengidap kencing manis yang terawal adalah dengan mencurahkan air kencing pada tanah dan melihat sama ada semut menghurungi tempat tersebut. Bukti kaitan kelenjar pankreas dengan punca penyakit kencing manis ditemui pada tahun 1897, apabila dua orang saintis, Minkowski dan Von Mering membuktikan hubungan kelenjar pankreas dengan kencing manis dengan membuang kelenjar pankreas pada se ekor anjing, menyebabkan anjing tersebut mengidap kencing manis.

Penyakit kencing manis ataupun (BM = Diabetes melitus; Inggeris = diabetes mellitus merupakan sejenis penyakit yang dapat dicirikan dengan keadaan hiperglisemia (tinggi kandungan glukosa dalam darah), terutamanya selepas pengambilan makanan, pada penghidapnya.

Secara umumnya, penyakit kencing manis dapat digolongkan sebagai diabetes jenis pertama dan kedua namun artikel ini hanya akan memfokuskan kepada diabetes jenis kedua.
  • Diabetes jenis pertama (I) juga dikenali sebagai diabetes bersandar insulin (IDDM - 'Insulin Dependent Diabetes Mellitus') atau diabetes awal remaja. Diabetes jenis I dicirikan dengan kegagalan penghasilan insulin oleh kelenjar pankreas. Biasanya, penghidap diabetes jenis pertama mula mendapat simtom penyakit semasa kanak-kanak atau remaja. Disebabkan oleh kegagalan penghasilan insulin semula jadi oleh badan, pesakit memerlukan suntikan insulin dari luar untuk pengawalan tahap glukosa darah.
  • Diabetes jenis kedua (II) boleh disebabkan oleh kerintangan insulin (penurunan sensitiviti tisu badan terhadap insulin) dan/atau penghasilan insulin yang berkurangan. Diabetes jenis II, oleh kerana masih mempunyai sedikit sebanyak insulin dari pankreas, boleh dikawal secara pemantauan pangambilan makanan, pengurangan berat badan, bersenam, dan pengambilan ubat secara makan/suapan ( suntikan insulin diperlukan dalam keadaan tertentu sekiranya pengambilan ubat secara makan kurang berkesan atau memberi kesan samping serius kepada pesakit).
5 Tanda Amaran Diabetes Jenis Kedua (II) : 
  1. Sering merasa haus- Rasa haus yang meningkat boleh di iringi simtom lain seperti kerap kencing,rasa lapar yang luarbiasa, mulut kering , dan turun atau naik berat badan.
  2. Sakit kepala,merasa sering keletihan dan penglihatan menjadi kabur. 
  3. Jangkitan biasa dan kudis yang mengambil masa lama untuk sembuh. Kemungkinan lain termasuk jangkitan yis yang kerap atau jangkitan saluran kencing serta kegatalan kulit.
  4. Masalah seksual - Masalah ini boleh berlaku bagi penghidap diabetes jenis kedua,ini disebabkan ia boleh merosakkan saluran darah dan saraf organ seks, deria rasa yang berkurangan juga boleh berlaku serta kesukaran mencapai orgasm. Kekeringan faraj bagi wanita dan mati pucuk bagi lelaki adalah antara komplikasi lain.Statistik mengunjurkan antara 35% dan 70% daripada lelaki dengan diabetes jenis kedua akan akhirnya mengalami mati pucuk. Statistik bagi wanita pula menunjukkan lebih kurang satu pertiga daripada wanita dengan diabetes jenis kedua akan mengalami salah satu fungsi kesukaran seks.
  5. Wanita yang menghidap diabetes gestasi waktu kehamilan mempunyai risiko lebih tinggi untuk mendapat diabetes jenis kedua di kemudian hari.Begitu juga risiko wanita yang melahirkan bayi yang lebih besar daripada biasa.Ketahanan insulin dikaitkan dengan sindrom ovari polisistik(PCOS) juga meletakkan wanita dalam keadaan berisiko lebih tinggi untuk mendapat diabetes jenis kedua.
Diabetes adalah penyakit kronik yang akan kekal seumur hidup. Setakat ini belum ada ubat yang dapat menyembuhkan penyakit ini namun tetapi penyakit ini boleh dikawal dengan cara berikut:
  • Penjagaan pemakanan dan berat badan
  • Kerap bersenam
  • Pengubatan
  • Pemakanan pesakit diabetes jenis kedua seharusnya kurang lemak dan kalori serta seimbang.
Pesakit diabetes masih boleh menjalani kehidupan yang normal dengan syarat ia dikawal dengan betul. Lebih kurang 40% pesakit diabetes mampu mengawal keadaan penyakit mereka dengan menjaga diet dan bersenam. Manakala selebihnya adalah dengan mengambil sama ada ubat (pil) dan/atau suntikan insulin di samping diet yang sihat serta bersenam.

Semoga Bermanfaat

0 ulasan:

Copyright © Info Kesihatan Wanita | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com | BTheme.net      Up ↑