Sabtu, 4 Oktober 2014

10 Punca Wanita Haid 2 kali Sebulan

Bismillah,
Wanita yang mengalami haid lebih daripada sekali pada setiap 24 hari boleh dianggap sebagai kitaran haid yang abnormal. Apa yang  dibimbangi kekerapan pendarahan haid boleh menyebabkan  seseorang wanita mengalami anemia atau mungkin juga ianya disebabkan oleh jangkitan atau masalah perubatan lain yang memerlukan rawatan.



Berikut adalah 10 antara punca mengapa wanita mengalami haid 2 kali sebulan:
  1. Penurunan berat badan yang drastik – ianya boleh menjadikan gangguan hormon dan hormon yang berfungsi menunjukkan tempoh haid bermula telah menunjukkan lebih awal.
  2. Senaman yang berlebih-lebihan - Ini juga boleh mengganggu hormon.
  3. Tekanan - Peperiksaan, masalah keluarga, masalah kewangan, bercerai , malahan keluar Negara untuk bercuti sekalipun boleh menyebabkan perubahan sementara dalam kitaran haid.
  4. Penyakit  dan / atau ubat - Beberapa jenis ubatan boleh menjejaskan kitaran haid. Minta nasihat doktor untuk menghentikan sementara atau meminda pengambilan ubat jika ianya difikirkan menganggu kitaran haid.
  5. Masalah-masalah uterus seperti polip, sista, fibroid atau ketumbuhan (samada benign atau cancerous).
  6. Jangkitan Kelamin- Boleh menyebabkan pendarahan diantara dua haid dan sesetengah wanita tersilap menyangkakan ianya  darah haid.
  7. Masalah tiroid - Penyakit tiroid boleh menyebabkan penebalan lapisan Rahim dan ini boleh mengakibatkan lebih banyak pendarahan dari biasa.
  8. Reaksi kepada kontraseptif - Kadang-kadang pil, suntikan depo provera atau IUD boleh mengakibatkan perubahan dalam kitaran haid.Pil dan IUD juga boleh menyebabkan pendarahan di antara 2 kitaran haid atau dikenali sebagai "breakthrough bleeding" dan wanita mungkin tersilap menyangkakan ianya pendarahan haid.
  9. Kadang-kadang perubahan atau menghentikan kaedah kontrasepsi anda boleh menyebabkan penurunan hormon secara mengejut dan ini boleh mengakibatkan perubahan kepada kitaran haid.
  10. Permulaan putus haid – Bagi wanita berumur 45 keatas ianya membawa tanda wanita tersebut bakal melalui menopos.Ianya juga  tanda “kilang telur”akan mula ditutup.

Rawatan


Ada ketika rawatan tidak diperlu, misalnya, jika gangguan kitaran haid yang berpunca dari stres, penurunan berat badan atau penyakit yang bersifat sementara dan boleh sembuh dengan sendirinya dalam tempoh tertentu.

Bagaimanapun , untuk mengelakkan dari kemungkinan lain yang tidak dijangkakan, doktor boleh melakukan peperiksaan pelvis. Doktor juga mungkin mengambil sampel lapisan uterus serta melakukan imbasan ultrabunyi untuk melihat sama ada terdapat mana-mana halangan di uterus, seperti fibroid.

Jika terdapat halangan yang ditemui, wanita tersebut boleh dirujuk untuk pembedahan supaya ianya dibuang. Namun Jika terdapat sel barah , wanita tersebut akan dirujuk kepada pakar onkologi yang akan merangka rawatan dan penjagaan bersama .

Jika terdapat jangkitan kelamin pula, ianya boleh dirawat dengan antibiotik dan bagi kedua-dua pasangan( penggunaan kondom mencegah jangkitan lebih lanjut).

Jika masalah itu disebabkan oleh alat pencegahan hamil atau ubat, ini selalunya boleh diubah bagi menghentikan masalah.

Rawatan hormon juga boleh diberi dalam keadaan masalah penyakit tiroid atau seseorang wanita yang telah mula putus haid.

Semoga Bermanfaat


Emailkan soalan atau pertanyaan ke alamat email drsalwahassan55@gmail.com sertakan nama,usia dan status kelamin untuk bantu memudahkan saya memahami masalah anda.

FEMININE WASH PILIHAN KAMI

Terkini! pada tahun 2016 kajian yang dijalankan oleh Universiti Harvard di Amerika Syarikat mendapati cnidium monneiri (osthole) komponen aktif yang digunakan dalam Feminine wash Dr Herba membantu melawan sel kanser ovari

Penyelidik dari Universiti Hong kong pula mendapati cnidium monneiri (osthole) sebagai anti kulat,parasit,bakteria dan virus (anti keputihan) 

Sumber:
Anti-tumor effects of osthole on ovarian cancer cells in vitro
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27566206

Osthole: A Review on Its Bioactivities, Pharmacological Properties, and Potential as Alternative Medicine
https://www.hindawi.com/journals/ecam/2015/919616/


Maklumat lanjut sila Whatsapp Dr Herba



0 ulasan:

Copyright © Info Kesihatan Wanita | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com | BTheme.net      Up ↑