Isnin, 25 April 2011

Masalah Keputihan Wanita Dan Jangkitan Kuman

gif
Bismillah,

Keputihan yang disebabkan oleh keluaran lendir dari faraj seringkali boleh menimbulkan suasana ketidakselesaan dan kebimbangan di kalangan wanita.Perkara yang amat ditakuti sekali ialah jangkitan kuman (STD) seperti siplis dan gonorrhea iaitu penyakit –penyakit yang ditular menerusi hubungan seksual. Antara lain perkara yang merunsingkan wanita ialah kemungkinan mengidap penyakit kanser serviks..

Bagi gadis remaja yang belum berkahwin, pengeluaran keputihan akan menimbulkan tanda tanya samada mereka mengidap penyakit yang mengancam kesuburan mereka dan potensi mandul apabila berkahwin kelak.

Tentang peranan lendir di dalam faraj

Seperkara yang perlu difahami,pengeluaran lendir keputihan dari kemaluan tidak semestinya menandakan adanya penyakit. Di sebaliknya ia mungkin hanya aturan yang biasa sahaja. Lendir yang dikeluarkan oleh faraj dan pangkal rahim adalah untuk tujuan tertentu. Ia dikeluarkan oleh sel-sel dan kilang-kilang khas pengeluar lendir. Lendir ini mempunyai tugas pelindung kepada sel-sel dan dinding saluran faraj. Jika tanpa lendir, sel-sel tersebut akan menjadi kering dan rosak. Kekeringan faraj sering dialami oleh wanita-wanita yang telah putus haid (menopause) dan iini boleh menimbulkan masalah seperti rasa sakit sewaktu bersetubuh dan pendarahan dari dinding faraj.

Lendir faraj juga mempunyai peranan penting dalam peranan persetubuhan dan pengeluaran lendir bertambah banyak ketika naik syahwat dan ketika bersetubuh. Dalam keadaan demikian lendir adalah dikeluarkan oleh kelenjar bartholin yang khusus dan terletak di bibir faraj. Keluaran lendir dari faraj yang berlebihan boleh berlaku di kalangan gadis-gadis yang sedang di alam percintaan dan gadis-gadis yang tinggi syahwatnya.

Pangkal rahim (cervix) juga mengeluarkan lendir denga tujuan-tujuan tertentu. Lendir pangkal rahim memainkan peranan dalam percantuman di antara benih lelaki (sperm) dan benih perempuan (ovum) di dalam proses persenyawaan.

Lendir ini mempunyai daya untuk membekal makanan dan tenaga kepada benih-benih lelaki untuk beberapa hari dalam keadaan hidup jika sperma terletak di dalam lendir di pangkal rahim (pada kebiasaannya benih lelaki hanya hidup di antara 24-28 jam sahaja). Sifat dan keadaan lendir di pangkal rahim berubah dengan pusingan haid oleh sebab terpengaruh dengan perubahan paras hormon.

Apakah yang mengawal pengeluaran lendir?


Pengeluaran lendir dari faraj dipengaruhi oleh paras-paras hormon-hormon iaitu estrogen dan progesteron di dalam darah wanita. Hormon-hormon tersebut menambah bilangan kilang-kilang lendir dan membesarkan saluran-salutran kilang tersebut. Kenaikan dalam paras hormon tersebut , menambahkan lagi pengeluaran lendir dari dinding faraj dan pangkal rahim.

Keadaan ini sering kita temui apabila seorang wanita hamil. Ketika kehamilan kandungan hormon-hormon estrogen dan progesteron meningkat naik dan ini seringkali menyebabkan pengeluaran lendir yang berlebihan dari biasa.

Keadaan yang sama seringkali dialami oleh wanita-wanita yang memakan pil perancang keluarga kerana pil tersebut mengandungi kedua jenis hormon etsrogen dan progesteron. Wanita-wanita yang sedang dalam rawatan dengan ubat-ubat hormon oleh sebab penyakit-penyakit yang tertentu seperti endometriosis kadang-kala juga mengalami pengeluaran lendir yang berlebihan. Keadaan-keadaan tersebut di atas adalah dianggap sebagai fisiologi atau biasa dan tiada sebab untuk dibimbangkan.

Pengeluaran lendir yang berlebihan juga boleh berlaku disebabkan oleh gangguan jiwa seperti keadaan yang menimbulkan kesedihan atau kegembiraan yang teramat sangat. Begitu juga wanita-wanita yang bekerja kuat dan memerlukan tenaga fizikal yang banyak, pengeluaran lendir yang berlebihan juga boleh berlaku.

Sifat lendir yang normal

Pada kebiasaannya sifat dan rupa lendir atau keputihan itu adalah jernih , cair tanpa berbau dan tidak diiringi rasa gatal.

Keputihan sebagai tanda penyakit

Pengeluaran lendir atau keputihan boleh menandakan sejenis penyakit pada faraj dan sistem peranakan. Di dalam keadaan sedemikian, pada kebiasaannya lendirnya bersifat putih pekat, kelihatan seperti nanah, seringkali berbau busuk serta diiringi rasa gatal-gatal pada sekeliling faraj. Adakalanya warna lendir itu berwarna kemerahan atau coklat kerana bercampur darah. Ini adalah tanda yang perlu diawasi kerana ada kemungkinan besar ada sejenis jangkitan kuman berlaku.

Jenis-jenis jangkitan kuman,gejala & komplikasinya


Beberapa jenis kuman boleh menjangkiti faraj, rahim dan saluran fallopian. Sesetengah daripada jangkitan kuman hanya terhad kepada faraj tanpa melibatkan rahim dan saluran fallopian. Keadaan ini tidak begitu membahayakan. Tetapi apabila jangkitan kuman merebak kepada saluran fallopian di antara perkara-perkara yang akan timbul dalam jangka-masa panjang ialah kemandulan, masalah haid, kesakitan dan lain-lain.

Bacterial vaginosis (BV)


Selalunya berlaku kepada 10-30% wanita dalam usia reproduktif mereka. Di dalam faraj seseorang wanita terdapat bakteria baik (lactobacillus) yang bertugas mengimbangi keadaan asidik sejurus memberi pelindungan dalam faraj dari bakteria yang berbahaya. BV terhasil apabila bakteria jahat seperti Gardnerella vaginalis dan genital mycoplasma tumbuh lebih banyak dari bakteria baik lactobacillus. Wanita berisiko tinggi untuk mendapat BV termasuk wanita yang muda (remaja), pengamal vaginal douching (kerap membasuh faraj dengan air atau sabun), IUCD (alat mencegah mengandung dalam rahim) dan mereka yang mempunyai ramai pasangan seks.

50% daripada BV tiada gejala. Bagi mereka yang mengalami gejala, selalunya akan mempunyai lendiran putih-keputihan yang banyak dan berbau busuk. Gejala ini lebih teruk selepas hubungan seksual atau selepas haid. Faraj dan kawasan kemaluan selalunya tidak bengkak.


Candida Albican (Kulat)

Dua pertiga dari wanita akan mengalami masalah ini. Majoriti organisma yang bertanggung jawab adalah sejenis kulat (Candida albican). 50% dari mereka yang berjangkit mengadu gatal di bahagian faraj (Pruritis). Lendiran putih pekat (seperti dadih), tidak berbau dan menyebabkan faraj melecet dan sakit semasa hubungan kelamin. Wanita yang berisiko tinggi adalah wanita mengandung, mengidap kencing manis ataupun mengambil antibiotik bagi jangkamasa agak panjang.


Chlamydia trachomatis

Penyakit ini kerap menjangkiti pesakit yang berumur 25 tahun ke atas. Organismanya bukan bakteria atau virus tetapi parasit yang suka tinggal di dalam sel-sel faraj pesakit. Penyakit ini boleh menjangkiti salur kencing dan pangkal rahim termasuk konjuktiva, mulut dan tekak. Ia merupakan penyakit kelamin yang boleh membawa kepada kesukaran mengandung.

Simtom dan tanda-tanda.

Lendiran bernanah, sakit bahagian ari-ari, pendarahan selepas hubungan seks, pendarahan di antara dua haid dan radang serviks adalah antara simtom-simtom penyakit ini. Walau bagaimanapun, kebanyakkan wanita tidak mengalami apa-apa tanda.

Komplikasi

jangkitan chlamydia boleh 'naik' ke dalam rahim dan menyebabkan radang pangkal rahim,rahim, tiub dan alat kelamin wanita. Pesakit juga akan mengalami sakit di bahagian ari-ari dan perut yang teruk. Tiub saluran Fallopian boleh tersumbat menyebabkan mengandung luar rahim atau ketidaksuburan.

Nesseria gonorrhoea

Gonorrhoea adalah penyakit kelamin yang disebabkan oleh organisma N. Gonorrhoea. Pesakit selalunya tidak mempunyai simtom tetapi bagi mereka yang bersimtom, akan mengalami lendiran faraj yang selalunya banyak, bernanah dan sakit di bahagian ari-ari. Kadangkala mereka mengalami pendarahan faraj selepas haid atau selepas hubungan seks. Komplikasi jangkitan semasa mengandung boleh membawa kepada kelahiran pra-matang.

Komplikasi

Komplikasi sama seperti chlamydia iaitu jangkitan dari faraj boleh merebak ke dalam rahim menyebabkan radang pangkal rahim, rahim dan saluran tiub. Ia boleh menyebabkan tiub rosak dan tersumbat. Ini boleh membawa kepada komplikasi mengandung luar rahim dan ketidaksuburan.


Lelaki samada pasangan atau suami boleh mengidap gonorrhea walaupun tidak mengalami apa-apa tanda penyakit tetapi ia hanya menyimpan kuman tersebut di dalam kemaluannya dan boleh menjadi sumber penularan dari satu mangsa ke mangsa lain
.
Trichomonas vaginalis (T.V.)

T. vaginalis adalah penyakit kelamin yang melibatkan hingga 30% wanita yang aktif seks di negara-negara membangun. Organisma yang bertanggung jawab adalah protozoa yang hanya terdapat di dalam faraj wanita. Seseorang yang mendapat infeksi T.V. akan mengalami bengkak faraj, lendiran yang berwarna hijau (atau apa-apa warna) yang berbuih. Infeksi tersebut boleh merebak ke dalam rahim menyebabkan bengkak pangkal rahim, rahim, tiub dan radang alat kelamin. Pesakit juga boleh mengalami gatal faraj dan di bahagian kemaluan. Simptom selalunya lebih teruk semasa haid atau sejurus selepas haid.


Pilihan Rawatan Moden Dan Alami

Selain dari protokol rawatan yang lazim seperti pengambilan antibiotik atau antifungal terdapat juga rawatan herba alternatif yang didapati sama berkesan dan juga seimbang dan tanpa kesan sampingan bagi merawat jangkitan keputihan khususnya jangkitan kulat candida albican,bacterial vaginosis dan trichomonas vaginalis.Rawatan alternatif ini amat sesuai bagi mereka yang merasa malu untuk mengizinkan faraj mereka dilihat dan diperiksa oleh doktor,lebih-lebih lagi oleh seorang doktor pakar lelaki.

Antara Beberapa Tips Pilihan Yang Baik Jika Di Amalkan
  1. Hindari pengunaan sabun, gel dan sebagainya.Hanya gunakan air suam bersih bagi mencuci bahagian luar faraj, atau gunakan pembersih peribadi khas yang mempunyai pH3.8-4.2
  2. Elakkan menyembur dengan air kedalam faraj ianya boleh menganggu keseimbangan flora bakteria didalam faraj dan boleh menyebabkan jangkitan
  3. Selalu keringkan dahulu faraj sebelum memakai seluar dalam dan jangan sesekali memakai seluar dalam yang lembab untuk jangka waktu yang lama
  4. Hindari dari memakai bedak di kawasan kemaluan disebabkan partikel-partikel halus yang mudah terselit dicelah kulit boleh mengundang bakteria bersarang
  5. Pastikan kerap menukar pad sewaktu haid dan elakkan pengunaan yang terlalu lama
  6. Gunakan alas seluar dalam (panty liner) jenis "unscented" dan ada pengaliran udara untuk mengurangkan lendiran dan radang pada kemaluan. Elakkan wangian dan pencuci antiseptik kerana perbuatan ini hanya akan memburukkan keadaan.
  7. Pastikan mencuci dubur selepas membuang"hajat"dilakukan dengan betul iaitu sapu dari depan tolak kebelakang,ini boleh mengelakkan bakteria di dubur seperti e coli atau cacing kerawit masuk kedalam lubang faraj atau kencing
  8. Cuba sedaya upaya untuk mengamalkan diet bersumberkan bakteria baik seperti yogurt, yakult, sayuran hijau, bendi sekurang-kurangnya sekali seminggu bagi menguatkan pertahanan tubuh dari diserang mikroorganisma patogen lain.
Semoga Bermanfaat

Emailkan soalan atau pertanyaan ke alamat email drsalwahassan55@gmail.com sertakan nama,usia dan status kelamin untuk bantu memudahkan saya memahami masalah anda.
 


FEMININE WASH PILIHAN KAMI

Terkini! pada tahun 2016 kajian yang dijalankan oleh Universiti Harvard di Amerika Syarikat mendapati cnidium monneiri (osthole) komponen aktif yang digunakan dalam Feminine wash Dr Herba membantu melawan sel kanser ovari

Penyelidik dari Universiti Hong kong pula mendapati cnidium monneiri (osthole) sebagai anti kulat,parasit,bakteria dan virus (anti keputihan) 

Sumber:

Anti-tumor effects of osthole on ovarian cancer cells in vitro
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27566206

Osthole: A Review on Its Bioactivities, Pharmacological Properties, and Potential as Alternative Medicine
https://www.hindawi.com/journals/ecam/2015/919616/


Maklumat lanjut sila Whatsapp (klik sini) 0163900266

343 ulasan:

«Lebih lama   ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 343   Terbaru›   Baru»
Tanpa Nama berkata...

Salam Dr,
Saya telah mengalami masalah keputihan sejak 6 bulan.Sekarang ini bertambah teruk...apa perlu saya lakukan ?

Pro Natural berkata...

Anda perlu cepat mendapatkan rawatan sebelum ia menular ke organ lain,dapatkan terapi untuk keputihan di http://www.doktorherba.com

Tanpa Nama berkata...

saya mengalami masalah keputihan. di mana ia akan keluar dalam keadaan ketulan di kemaluan saya. selain itu perkara yang merisaukan saya apabila lendiran itu mengeluarkan bau hanyir yang kurang menyenangkan saya untuk mendekati orang lain. adakah ia serius?

Pro Natural berkata...

Salam pada yang bertanya,
Adik mungkin dijangkiti bacterial vaginosis (BV) yang kerap menjangkiti wanita disebabkan inbalance atau ketidak seimbangan flora bakteria didalam badan.Ia tidak lah serius sangat pada awalnya tetapi boleh menjadi serius jika tidak menerima rawatan.

Cik Tanah berkata...

ada rawatan ke doktor untuk masalah macam dia dia atas?

Pro Natural berkata...

Salam cik tanah,
Ada 2 rawatan yang sesuai bagi BV,satu ialah rawatan moden iaitu antibiotik dan terapi herba.Kes-kes biasa yg guna antibiotik akan berulang2,ini disebabkan antibiotik membunuh semua bakteria didalam badan termasuk yg baik.Rawatn terapi herba biasanya mengambil masa 10 hari untuk pulih sepenuhnya dan mengimbang kembali bakteria didalam badan supaya jangkitan BV tidak berulang.

Tanpa Nama berkata...

salam dr
kalu disebabkan kegatalan dan kekeringan dibahagian bibir kemaluan sehingga meyebabkan ia menggelupas sehingga meninggalkan kepingan kulit yg nipis timbul apa pula penyebabnya dan puncanya?serta bagaimana cara pengubatannya?

Pro Natural berkata...

Salam pada yang bertanya,
Kegatalan dan kekeringan adalah simptom kepada jangkitan dan alergi.Walaupun tiada discharge tidak semestinya tiada jangkitan.Cuba dapatkan Serum DH-5 untuk jangkitan dan PPW bagi alergi dan mengembalikan keadaan asal kulit.PPW juga secara klinikal telah diuji bagi melawan sel-sel barah serviks.Produk ini boleh didapati di http://www.doktorherba.com

Tanpa Nama berkata...

Salam Doc,
sy mengalami masalah kptihan yang agak teruk. baru seminggu kpthan ni berlaku.ia kua spt susu basi, gatal sangat tetapi xb’bau..cmne nk ilangkan doc? xthan da asenye gtal ni..

Pro Natural berkata...

Salam,
Simptom menunjukkan jangkitan kulat,banyak faktor yang boleh menyebabkan anda dijangkiti kulatb tetapi yang pasti keadaan bakteria tidak seombang membuatkan kulat merebak.Kelembapan juga boleh menjadi salah satu faktor.Seperti biasa kes-kes sebegini,anda hanya ada 2 pilihan samada ke klinik untuk dapatkan antibiotik atau terapi herba alernatif dari Dr Herba.

Tanpa Nama berkata...

Saya mengalami masalah keputihan yang agak gatal dan berbau yang kurang menyenangkan setelah lepas datang bulan. sebelum ini juga sering terjadi. tapi saya tidak mengambil apa – apa jenis ubat untuk merawat. apa yang perlu saya lakukan supaya dapat mmengatasi masalah ini? bila terjadi nya kegatalan yang teramat pada sekitar faraj , adakah sy dijangkiti kuman dan ianya akan memudaratkan jika tidak dirawat?

Pro Natural berkata...

Salam pada yang bertanya,
Dari tanda2 yg diberi,saya merumuskan sebagai jangkitan "bacterial vaginosis".Jangkitan ini selalunya berlaku kepada 10-30% wanita yg dalam usia reproduktif.50% daripada jangkitan ini tidak menunjukkan gejala dan cara merawat adalah dengan ubatan anti biotik seperti Metronidazole dimakan selama seminggu atau Terapi herba.Kedua2nya adalah rawatan yang paling mujarab bagi masalah BV ini.

Tanpa Nama berkata...

Saya mengalami keputihan..keputiah ni bila beertukar menjdi kehijauan sy akn t’rse gatal yg t’amat sgt…sy tdak slesa sy msih dara dan blom b’kahwin.tlg la sy sblm t’lewat.sy malu untuk pergi klinik b’jmpe doktor.hrp Dr dapat membantu sy..

Pro Natural berkata...

Pada lazimnya lelehan cecair Kuning kehijauan
, berbuih, sangat banyak, gatal, berbau busuk dan sakit di sekitar kawasan bahagian intim serta kemerahan pada vagina, kemungkinan besar anda mengalami jangkitan yang disebabkan oleh kuman protozoa trichomonas vaginalis.Anda dinasihatkan bagi mendapat rawatan segera sebab ianya boleh berjangkit.Sila jumpa pakar atau cuba terapi herba

Tanpa Nama berkata...

saya mengalami keputihan selepas melahirkan anak pertama dah dekat 10thn...keputihan saya ini bukan keluar sikit2 tetapi sekali keluar banyak dan bertali....akan tetapi saya tidak pernah rasa gatal dan berbau....bermcm ubat sudah cuba mahu pun klinik ataupun tradisional.....tapi sehingga kini tetap ada.....setiap hari saya pakai panty liner.....yg saya pelik walau pun banyak keputihan ini tidak pernah rasa gatal atau berbau..ape perlu saya buat

Pro Natural berkata...

Salam pada yang bertanya,
Seperti yang ditulis diartikel diatas,75% wanita menghadapi masalah infeksi kulat.Ini berlaku apabila ketidakseimbangan bakteria didalam tubuh mengakibatkan kulat ini membiak,banyak juga faktor penyebab lain seperti memakan antibiotik terlalu lama,lembab dsb.Jika Pn sudah mencuba berbagai2 perubatan dan tidak memberi kesan,saya syorkan terapi herba PRK yang dapat meyelesaikan masalah sebegini.Insya'Allah jika menjalani terapi mengikut aturcara dan diet yang betul,akan mendapatkan kesan yang baik.Terapi herba PRK boleh didapati di laman web Dr Herba http://www.doktorherba.com

K berkata...

salam...saya mengalami masalah keputihan yg kekuningan, berbau, tak gatal.bahaya ke?risau larr..saya cuba makan ubat pil binari utk mengurangkan masalah ini.selain dari itu saya cuba memakai herba panti liner..tp skrg saya stop sbb mahal...

Tanpa Nama berkata...

Salam Doktor,
Saya berminat nk mencuba produk herba spt yg doktor sarankan....tp tak sure yg mana satu yg paling sesuai...
Saya alami keputihan dh lama...dlm 5 thn...
tp tak gatal, tak panas, takde bau, colour keputihan tu pun tak hijau....
so...sya kena guna ubat herba doktor yang mana satu?

Pro Natural berkata...

Salam Pn,
Jika Pn ke klinik untuk rawatan keputihan,Dr perlu membuat swab untuk pastikan jenis microorgannisma dan ubatan yang sesuai,bagi terapi herba pula ia ubatan yang sama boleh digunakan untuk semua jenis bakteria.Jika Pn berminat untuk mencuba rawatan alternatif,saya syorkan cuba dapatkan Serum DH-5 untuk melawan infeksi & PPW sebagai protection.Kedua-dua produk ini ada dijual di website Dr Herba Industries http://www.doktorherba.com

Tanpa Nama berkata...

Salam,



Umur say 30thn dan belum berkahwin. 2-3 bulan yang lepas sy sering mengalami keputihan beserta darah. Keputihan sering berlaku selepas haid saya habis dalam 2-4 hari. Saya telah pergi jumpa doc pakar sakit puan, doc tlh scan perut saya dan mendapati terdapat sedikit takungan darah. Kemudian disurh amik test air kencing dan mendapati terdapat protein dan darah. Protein dan darah itu bkn keluar dari saluran air kencing, tp dr saluran peranakan. Doc tu tlh bg saya pil perancang YASMIN dan dia cakap kemungkinan itu cuma hormon tak stabil. Selepas makan pil itu, sebulan ok, tiada keluar keputihan berdarah.. Tapi selepas bln kedua period, keputihan berdarah datang kembali. Untuk pengetahuan doc, sy juga baru jer memakai pad herba. Adakah kerana pad herba ini, keputihan berdarah saya datang kembali. Keputihan ni tidak gatal. Berbau tak tahulah sbb pakai pad herba.Kenapakah keputihan berdarah ini terjadi.? Sy akan berkahwin pada hujung tahun ini. Saya takut sangat sekiranya keputihan ini akan menghalang sy dr mendapatkan zuriat. Adakah saya perlu juga membeli produk herba keluaran doktor herba, dan bolehkah ia dipakai bersama2 pad herba?

dilemma berkata...

Salam Doktor,

Saya berumur 35 tahun dah mempunyai 2 org anak. Saya mula mengalami masalah keputihan ini sejak kelahiran anak kedua (sudah 5 tahun).
Keputihan saya berbau & slightly yellowish, tetapi tidak gatal. Sudah 5 kali (yearly) saya menjalankan Pap Smear, dan Doctor yg merawat memberitahu saya tiada mengalami sebarang jangkitan, cuma keputihan terlalu byk. Bagaimana boleh saya mencuci keputihan ini? Perlukan saya membuat douching? Saya x pernah lakukan douching. Ubat apa yg Doctor blh recommend utk saya? Selain memakan ubat/herba untuk menghilangkan keputihan ini, apa kah faktor lain e.g. pemakanan yg harus saya amalkan utk mengurangkan keputihan ini?

Pro Natural berkata...

Salam pada tanpa nama yang bertanya,
Pendarahan boleh berlaku pada pertengahan pusingan haid (intermenstrual bleeding), sebelum haid (premenstrual staining) atau selepas haid (postmenstrual staining).Keadaan ini mungkin disebabkan oleh masalah ketidak-seimbangan hormon atau mungkin juga disebabkan oleh tekanan jiwa atau emosi.Secara kebetulan anda mungkin mengalami infeksi keputihan,ini lebih memungkinkan darah tadi keluar bersama2 lendiran keputihan.Pemakaian pad herba mungkin membantu untuk kes2 alergi tetapi tidak dapat banyak membantu jika keputihan berada ditahap infeksi microoranisma seperti bakteria,kulat,parasit atau kuman.Bagi keputihan,anda sebenarnya ada 2 pilihan sahaja samada anda mengambil antibiotik atau terapi herba alami.Kedua2nya pun mujarab tetapi terapi herba tidak bertoksik kalau dibandingkan dengan antibiotik.

Pro Natural berkata...

Salam Pn Dilemma,
Pada lazimnya pertukaran warana dan bau adalah simptom utama jangkitan bakteria,parasit,kulat ataupun kuman.Saya agak kehairanan juga bila keputusan papsmear tidak menunjukkan infeksi.Walaubagaimanapun Pn tidak digalakkan douching,ini disebabkan douching menggunakan air boleh mengakibatkan terganggunya flora bakteria didalam faraj dan boleh menyebabkan ketidak seimbangan bakteria.Untuk memastikan pn tidak mengalami sebarang infeksi,saya syorkan pn mengunakkan terapi herba.Semasa terapi Pn diharuskan diet yogurt,sayuran hijau atau pil probiotik yang boleh dibeli di farmasi.Terapi herba PRK boleh didapati dari website Dr Herba Industries http;//www.doktorherba.com

Tanpa Nama berkata...

Salam...
Saya telah berpisah dgn ex suami saya pada penghujung 2007, dan kali terakhir bersama suami pada pertengahan thn 2007. Selepas itu saya hidup solo shga ke hari ini. Pada bln februari lepas sehingga bulan ini, sy sering menghadapi keputihan berdarah selepas hari 12 period. Sebelum ini saya belum pernah menghadapi keputihan seperti ini. Hanya keputihan biasa. Keputihan berdarah ini tidak gatal dan tidak berbau.. Boleh doktor terangkan kenapa sy mendapat keputihan seperti ini? Keputihan ini jernih bersama darah merah muda... Bagaimana saya ingin merawatnya..

Pro Natural berkata...

Salam pada yang bertanya
Dari simptom yang diberi berkemungkinan berlaku jangkitan bakteria yang tidak khusus. Selain daripada itu, ia juga mungkin haid, pendarahan di pangkal rahim, faraj atau dalam rahim. Antara lain, gejala ini turut berlaku ketika anda mengalami masalah hormon estrogen berlebihan.Cuba dapatkan terapi herba PRK dari laman web Dr Herba Industries atau segera berjumpa klinik pakar.

Tanpa Nama berkata...

Salam doktor

saya mengalami keputihan yang berwarna kekuningan tetapi tidak berbau dan tidak gatal. Saya alami telah 3 bulan. Saya telah banyak kali berjumpa doktor dan doktor memberi antibiotik dan vagina pessari.Keputihan itu akan hilang sekejap dan akan berulang lagi. Apa pandangan doktor salwa.

Pro Natural berkata...

Salam pada yang bertanya,
Besar kemungkinan anda telah mendapat infeksi candida albican,sejenis kulat yang akan membiak dengan cepat apabila keadaan bakteria didalam tubuh mengalami ketidakseimbangan.Banyak faktor boleh menyebabkan perkara ini berlaku seperti mengambil antibiotik terlalu lama,iud,kelembapan,mengguna sabun atau shampuu berlebihan dsb.Ubatan doktor hanya mengikut protokol kedoktoran dan biasanya kes-kes sebegini akan berulang kembali.Anda boleh cuba rawatan alternatif seperti rawatan herba yang biasanya lebih seimbang dari aspek kesembuhan.Kebanyakkan kes-kes yang telah lama memakan antibiotik,saya sarankan mencuba terapi herba dan kebanyakkan mereka telah sembuh 100%.

Tanpa Nama berkata...

salam ..
Saya ada masalah timbul 2 biji ketuat kelamin di bahagian atas kemaluan saya... Boleh kah saya mengunakan produk doktor ini untuk masalah saya ini.... saya menjadi buntu dengan masalah saya ini..bagaimana cara saya ingin merawatnya...

ibu risau berkata...

saya berumur 30 tahun dan sedang mengandung sebulan lebih.saya mengalami masalah keputihan sejak setahun yang lalu.keputihan yang saya alami banyak,kekuningan,berbau tp tidak gatal.adakah keputihan saya ini membahayakan kandungan saya?adakah ubat yang sesuai untuk ibu mengandung seperti saya?

Pro Natural berkata...

Salam pada yang bertanya,

Genital wart (Condyloma, Condylomata acuminata, Venereal wart) merupakan ketumbuhan kecil dan benigna kulit (sering kali keras), pada dubur dan alat kelamin.

Ia disebarkan oleh virus Human Papillomavirus (HPV) yang sangat mudah berjangkit, menjangkiti permukaan atas kulit. Untuk rekod, virus HPV didapati dalam 99.7 peratus kes kanser serviks.
Anda dinasihatkan membuat saringan papsmear untuk memastikan perkara ini dahulu sebelum membuat rawatan.Produk Dr Herba amat berkesan untuk masalah keputihan keputihan,eczema dan psoriasis.

Pro Natural berkata...

Salam Ibu risau,

Secara protokol Dr tidak mengalakkan seseorang yang dijangkiti keputihan yang patologis untuk hamil.walaubagaimanapun jika anda didapati hamil anda harus segera merawatnya segera supaya ia tidak menular.Simptom yang anda beri menunjukkan anda dijangkiti bacterial vaginosis (BV),ini berlaku disebabkan inbalance bakteria didalam badan.Terapi herba boleh digunakan Cuma kaedahnya sahaja berbeza sedikit dari wanita yang tidak hamil.Insya’Allah

Maklumat lanjut boleh didapati dilaman web Dr herba http://www.doktorherba.com

Tanpa Nama berkata...

Salam,
Ada ke kemungkinan saya meghidap barah serviks, kerana sejak 2 bulan yg lepas saya mengalami keputihan berdarah selepas hari ke7 haid dan keputiahan berdarah ini keluar sehingga hari ke14. untuk pengetahuan doc, saya tidak bersama suami semenjak 4 tahun yang lepas kerana telah lama berpisah. Adakah ianya barah pangkal rahim ataupun hanya keputihan yg dijangkiti kuman atau darah haid sy. Sy terlalu risau. Sy harap doc dpt membantu saya.

Pro Natural berkata...

Salam,
Keputihan berdarah tidak semestinya tanda atau simptom barah serviks,banyak lagi simptom atau tanda2 lain yang akan menyertainya :-
Tanda-Tanda Gejala Barah Pangkal Rahim?

1. Lelehan faraj yang berair dan berbau busuk.
2. Rasa sakit semasa melakukan perhubungan seks.
3. Perdarahan pada faraj antara haid atau selepas perhubungan seks.
4. Sebarang perdarahan pada faraj selepas putus haid.

Dalam kes anda,besar kemungkinan anda mengalami infeksi yang tidak khusus,takungan darah ataupun hormon estrogen berlebihan.Sila dapatkan rawatan segera sebelum ia menular dan mengakibatkan komlikasi yang lebih teruk.

Tanpa Nama berkata...

Salam Dr Salwa,
Saya telah menggunakan produk herba Serum DH-5 selama 10 hari.Selama 10 hari tersebut, mmg keputihan saya berkurangan.
Tetapi, sya berhenti memakai DH-5 semasa period dn menggunakannya semula slps habis period.
Tetapi, keputihan sya seolah kembali seperti dulu. Skrg, saya tetap menggunakan serum DH-5 dan PPW.
Apakah yang harus saya lakukan sekarang? Apakah langkah2 yang sepatunye saya lakukan? Contohnye dari segi dan sebagainye?

Pro Natural berkata...

Salam pada yang bertanya,
Pengunaan terapi herba harus digunakan secara holistik dimana apabila sedang dalam rawatan akan berlaku,sepertimana yang Pn hadapi iaitu sebelum sempat flora bakteria didalam badan diseimbangkan haid telah berlaku dan in amt menggangu disebabkan bakteria menjadikan darah sebagai makanan.Pn dinasihatkan untuk meneruskan terapi dengan diet yogurt atau yakult 2 kali sehari bagi mengembalikan bakteria baik supaya keseimbangan cepat berlaku.Ada juga kes2 yang memerlukan rawatan kali ke2 jika perkara seumpama ini berlaku.

terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Salam Dr. Salwa,
Saya baru sebulan berkahwin dan telah melakukan hubungan kelamin. Semenjak akhir2 ini saya mempunyai masalah kegatalan di bahagian kemaluan. Dan yang terbaru keluar keputihan yang berketul seperti dadih dari kemaluan tetapi tidak berbau. Ketika melakukan hubungan kelamin, ketul2 keputihan ini juga melekat pada kemaluan suami. Adakah ini symptom kepada jangkitan bakteria yg berbahaya? Bagaimana cara untuk mengatasinya? Apakah langkah2 penjagaan yang sepatutnya? Dan bagaimana jangkitan sebegini boleh berlaku? Adakah jangkitan ini boleh berjangkit kepada pasangan? Dan adakah merbahaya jika melakukan hubungan kelamin dalam keadaan sekarang?

Terima kasih.

Pro Natural berkata...

Salam pada yang bertanya,
Lumrah apabila sudah berkahwin Pn akan terdedah dengan kehidupan kelamin dan bakal mengalami berbagai-bagai risiko jangkitan dari microorganisma yang menduduki tubuh kita.Walaubagaimanapun dari simptom yang diberi,jelas ini hanyalah jangkitan kulat yang menjangkiti hampir 75% wanita yang belum ataupun sudah berkahwin.ini berlaku disebabkan ketidakseimbangan bakteria didalam tubuh dan faktor –faktor lain seperti pengunaan pencuci intim yg bersabun,shampu,pewangi,gel mandi,iud,memakan terlalu banyak antibiotik,perubahan hormon dsb.Walaupun infeksi kulat candida ini tidak terlalu bahaya tetapi ia boleh menular keotgan-organ berdekatan.Ada 2 pilihan rawatan disini,1 adalah berjumpa Dr dan dapatkan antibiotik ke2 adalah pengunaan terapi herba PRK yang boleh didapati dilaman web Dr Herba Industries http://www.doktorherba.com
Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

salam Dr. sy remaja berusia 18 tahun ke bawah. sy dapati pada faraj sy keluarnya lendiran berwarna coklat kehitaman bercampur darah apabila ia kering. sy risau akan perkara tersebut. sy keliru sama ada ianya darah haid ataupun keputihan berwarna coklat yg dijangkiti kuman. tiada bau lendiran tersebut. kadang-kadang sahaja berbau, tatapi tidak kuat. kali terakhir sy datang bulan pada awal bulan 6. sy juga pernah bertanya kepada Dr.(lelaki) lain. Dr. tersebut menyatakan ianya bukan jangkitan kuman kerana sy tidak pernah bersama(kahwin) sebaliknya lendir tersebut ialah baki haid sy yg lepas yg tdk kerluar habis. adakah benar ?? yg lebih membimbangkan sy tidak pernah mengalami situasi seperti ini. Dr. adakah kitaran haid sy tidak teratur ataupun lendiran tersebut adalah penyakit ? apa penyakit tersebut ? apa rawatan dan ubat yg diperlukan ? sy ingin bertanya adakah perbuatan melakukan matrubasi boleh menyebabkan keputihan sehingga berwarna coklat ??

Pro Natural berkata...

Salam pada adik yang bertanya,
Maaf kerana kelewatan menjawab kemuskilan adik sebab saya terlalu sibuk last week.

Dari simptom yang diberi berkemungkinan berlaku jangkitan bakteria yang tidak khusus. Selain daripada itu, ia juga mungkin haid, pendarahan di pangkal rahim, faraj atau dalam rahim. Antara lain, gejala ini turut berlaku ketika adik mengalami masalah hormon estrogen berlebihan

Adapun bermastubasi boleh menyebabkan jangkitan disebabkan pengunaan jari dan gangguan pada flora bakteria didalam vagina.Persepsi tentang keputihan hanya dijangkiti selepas seks adalah salah sebab ramai yg belum berkahwin juga dijangkiti sama cuma bezanya yg sudah seks mungkin lebih bahaya disebabkan STD.

terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

Salam,
Saya berusia 30thn dan mempunyai seorang anak. Keputihan menjadi masalah yang merunsingkan saya. Masalahnya selepas saya bersama dengan suami, keputihan keluar bercampur darah. Ini hanya berlaku ketika saya menjalinkan hubungan kelamin sahaja. Apakah yang menyebabkan perkara itu berlaku?

Tanpa Nama berkata...

assalam
saya berusia 26 thun saya sudah berkawin dan belum mempunyai cahaya mata..masalah saya sekarang adalah yg pertama sekarang saya mengandung baru nak masuk 2bulan dan baru2 ini faraj saya ada mengeluarkan lendiran bewarna coklat...adakah ia sihat atau tidak atau membahayakan...yang kedua sebelum ini juga saya pernah berkawin pada masa itu bila saya bersama suami saya saya tidah mengalami masalah bau pada faraj saya.tapi setelah saya berkawin kali kedua baru masalah inu timbul,adakah ubat untuk mengatasinya, untuk ibu mengandung macam saya.

Tanpa Nama berkata...

Assalamu'alaikum,
Saya berusia 29 tahun.Saya telah mendirikan rumahtangga selama 4 tahun dan dikurniakan 2 org cahaya mata. Saya mempunyai masalah rasa sakit dibahagian pinggul sebelah kanan selepas bersama dengan suami saya. Kemudian keesokan paginya saya dapati keputihan bercampur darah. Kekadang ia hilang dan kekadang ia timbul kembali. Sakit dibahagian pinggul tetap tidak hilang kecuali kurang sedikit. Bagaimana dapat saya atasi masalah ini? Apakah keputihan bercampur darah ada kaitannya dengan sakit pinggul tersebut?

Pro Natural berkata...

Salam,
Saya berusia 30thn dan mempunyai seorang anak. Keputihan menjadi masalah yang merunsingkan saya. Masalahnya selepas saya bersama dengan suami, keputihan keluar bercampur darah. Ini hanya berlaku ketika saya menjalinkan hubungan kelamin sahaja. Apakah yang menyebabkan perkara itu berlaku?

Salam
Pendarahan boleh berlaku pada pertengahan pusingan haid (intermenstrual bleeding), sebelum haid (premenstrual staining) atau selepas haid (postmenstrual staining).Keadaan ini mungkin disebabkan oleh masalah ketidak-seimbangan hormon atau mungkin juga disebabkan oleh tekanan jiwa atau emosi.Secara kebetulan anda mungkin mengalami infeksi keputihan,ini lebih memungkinkan darah tadi keluar bersama2 lendiran keputihan.

Pro Natural berkata...

assalam
saya berusia 26 thun saya sudah berkawin dan belum mempunyai cahaya mata..masalah saya sekarang adalah yg pertama sekarang saya mengandung baru nak masuk 2bulan dan baru2 ini faraj saya ada mengeluarkan lendiran bewarna coklat...adakah ia sihat atau tidak atau membahayakan...yang kedua sebelum ini juga saya pernah berkawin pada masa itu bila saya bersama suami saya saya tidah mengalami masalah bau pada faraj saya.tapi setelah saya berkawin kali kedua baru masalah inu timbul,adakah ubat untuk mengatasinya, untuk ibu mengandung macam saya.

Salam
Lelehan yang berwarna coklat, berair, sangat banyak dan lembap merupakan petanda anda mengalami masalah gangguan pembuluh darah pada serviks atau endometriosis. Warna coklat tersebut timbul akibat perdarahan seperti keguguran, haid tidak teratur ataupun darah segar yang apabila kering bertukar warna menjadi coklat.Jika simptom ini turut berbau,ia juga memungkinkan jangkitan bakteria berlaku.Anda boleh mencuba terapi herba PRK yang boleh didapati dilaman web Dr Herba Industries http://www.doktorherba.com

Pro Natural berkata...

Assalamu'alaikum,
Saya berusia 29 tahun.Saya telah mendirikan rumahtangga selama 4 tahun dan dikurniakan 2 org cahaya mata. Saya mempunyai masalah rasa sakit dibahagian pinggul sebelah kanan selepas bersama dengan suami saya. Kemudian keesokan paginya saya dapati keputihan bercampur darah. Kekadang ia hilang dan kekadang ia timbul kembali. Sakit dibahagian pinggul tetap tidak hilang kecuali kurang sedikit. Bagaimana dapat saya atasi masalah ini? Apakah keputihan bercampur darah ada kaitannya dengan sakit pinggul tersebut?

Mualaikumsalam
Kebanyakkan kes sakit pinggul adalah berpunca dari berat badan berlebihan namun jika situasi anda sebaliknya maka pemeriksaan lanjut perlu dilakukan bagi mencari punca ianya berlaku.Adapun keputihan bercampur darah mungkin juga tiada kaitanya secara langsung.

Tanpa Nama berkata...

Salam Dr.. Saya mengalami kegatalan dan keputhan pada kemaluan sejak setahun yg lalu dan sekarang saya 6 bulan mengandung dan kegatalan tersebut masih ada dan pada minggu lalu terdapat bintik2 kecil di sekitar kemaluan saya. Saya telah berjumpa doktor dan beliau mengatakan ia mungkin disebabkan saya selalu menggaru bahagian kemaluan saya dan mendapat allergi. Saya diberika antibiotik, krim sapu dan sebiji ubat yang dimasukkan kedalam kemaluan. soalan saya, olehkah saya menggunakan produk dr. herba pada masa yang sama saya menggunakan ubat yang diberikan oleh dr. kerana saya bimbang selepas menggunakan ubat yang di beri dr. kegatalan dan bintik2 merah itu tidak hilang. Saya juga ingin bertanya adakah bintik2 merah itu berbahaya kepada anak dalam kandungan saya... sekian, terima kasih.... Ibu Risau..

Pro Natural berkata...

Salam,
Dari pengalaman kes2 yang lalu,kemungkinan alergi memang tinggi jika tiada lelehan cecair abnormal yang bererti jangkitan.Kebanyakkan kes juga adalah daripada menggaru.Jika tiada simptom jangkitan ia bernakna alergi cukup setakat menggunakan produk PPW Dr Herba dengan menyapu ketempat yang berbintik dan gatal tadi tanpa membilas.PPW yang bersifat anti alergi boleh menghilangkan kegatalan dan bintik merah dgn berkesan.Tidak perlu mencampur adukkan dgn ubatan krim dari klinik cukup setakat guna PPW shj.
Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

assalam
saya sudah berkawin selama 1 setegah tahun dan beberapa bulan yang lepas haid saya tidak datang dan saya telah pergi ke klinik untuk pengesahan saya mengandung dan dia disahkan positif.masalahnya sekarang..baru baru ini saya ada keluar darah satu pentiliner penuh..dan keesokkannya dia bekurangan dan keluar sedikit demi sedikit saya dan saya tidak berjumpa doktor kerana saya ingat ia adalah normal dan sejak dari itu saya sering sakit pinggang..dan semalam saya sakit perut sampai keluar macam orang period saya telah pergi ke klinik..dan klinik mengesyorkan pergi ke hosp.kerana ia tidak dapat diteck satu poket di dalam perut saya..yang saya kesalkan semasa saya ke sana saya buat ujian air kencing dan disahkan negetif.sampi doktor tu boleh cakap saya ni mengandung atau tidak..saya malu dan marah sangat..adakah seorang doktor patut berkata begitu??.masalahnya sekarang..semasa hari pertama yang saya keluar darah adakah boleh dikatakan masa itu saya gugur dan poket itu telah keluar sebelum saya mengeluarkan cecair merah seperti semalam ( period )

Pro Natural berkata...

Salam
Daripada apa yang difahamkan,saya berpendapat keguguran telah berlaku ketika hari pertama Pn keluar darah ini disebabkan pendarahan adalah simptom yang umum bagi keguguran janin yang berusia sekitar <28 minggu.Apapun terdapat juga ramai para Dr yang kurang sensitif terhadap pesakit dan sering mengeluarkan kata2 yang sebegitu,harap Pn dapat banyak bersabar disebabkan peluang untuk hamil masih terbuka luas selepas ini.

Tanpa Nama berkata...

Assalam Dr.Salwa..
Saya berumur 21tahun dan sudah berkahwin pada usia muda iaitu pd umur 19tahun..ketinggian sy 161cm dan berat 60kg...Disini sy kemukakn beberapa persoalan yg mengganggu fikiran saya...
1)Mengapakah sudah 3bulan sy tidak didatangi haid?..Tarikh akhir haid saya adalah pd 24/06/2011. Hendak dikatakan mengandung, tidak mungkin kerana sudah dua kali didatangi haid slps bersetubuh buat kali terakhir dgn suami sblom bercerai..Tarikh last bersama suami adalah pd 23/04/2011..
2)Baru-baru ini sy dalam keadaan tertekan memikirkn pelajaran dn perceraian sy...akibatnya saya mengalami kegatalan dan lendir berwarna coklat cair serta lendir berbau seperti nanah.. terdapat juga biji-biji di bibir kemaluan sy.. Walaupun gatal, sy tidak menggarunya kerana khuatir akan bertambah buruk kesannya..Apakah penyakit yg sedang sy alami ini?
Harap Doktor Salwa dpt membantu dgn penjelasan... Untuk pengetahuan doktor, saya masih belum berjumpa dgn mana-mana doktor kerana saya jenis yang penakut.. Teima kasih doktor..

liza berkata...

Salam Dr salwa,
saya ada white discharge yg di sebabkan oleh cyst (discharge mcm putih telur separuh masak yg tak berbau n tak gatal). adakah produk doc dapat membantu masalah saya?

Pro Natural berkata...

Salam Dr salwa,
saya ada white discharge yg di sebabkan oleh cyst (discharge mcm putih telur separuh masak yg tak berbau n tak gatal). adakah produk doc dapat membantu masalah saya?

Salam Liza,
Simptom yang diberi adalah infeksi candida albican iaitu sejenis kulat.Dapatkan terapi herba PRK untuk rawatan selama 10 hari disamping diet yogurt atau yakult 2 kali sehari semasa dalam rawatan.InsyaAllah boleh sembuh jika mengikut aturcara yang betul.Terapi herba PRK boleh didapati dari laman web http://www.doktorherba.com

Terima kasih

Pro Natural berkata...

Assalam Dr.Salwa..
Saya berumur 21tahun dan sudah berkahwin pada usia muda iaitu pd umur 19tahun..ketinggian sy 161cm dan berat 60kg...Disini sy kemukakn beberapa persoalan yg mengganggu fikiran saya...
1)Mengapakah sudah 3bulan sy tidak didatangi haid?..Tarikh akhir haid saya adalah pd 24/06/2011. Hendak dikatakan mengandung, tidak mungkin kerana sudah dua kali didatangi haid slps bersetubuh buat kali terakhir dgn suami sblom bercerai..Tarikh last bersama suami adalah pd 23/04/2011..
2)Baru-baru ini sy dalam keadaan tertekan memikirkn pelajaran dn perceraian sy...akibatnya saya mengalami kegatalan dan lendir berwarna coklat cair serta lendir berbau seperti nanah.. terdapat juga biji-biji di bibir kemaluan sy.. Walaupun gatal, sy tidak menggarunya kerana khuatir akan bertambah buruk kesannya..Apakah penyakit yg sedang sy alami ini?
Harap Doktor Salwa dpt membantu dgn penjelasan... Untuk pengetahuan doktor, saya masih belum berjumpa dgn mana-mana doktor kerana saya jenis yang penakut.. Teima kasih doktor..

Mualaikumsalam,
Saya bersimpati dengan keadaan anda sekarang namun untuk menjawab permasalahan yang dihadapi saya yakin punca utama pada masalah anda terletak pada stress yang sedang anda hadapi selain daripada faktor sampingan atau persekitaran.Perkara sebegini sering berlaku pada wanita yang sedang stress dan ini boleh mengakibatkan ketidaklancaran haid serta infeksi lain seperti yang dialami sekarang.Nasihat saya adalah cuba kawal stress ini dengan mengambil suplemen seperti estrak penggaga atau ubatan lain sebab ini adalah punca utema kepada semua masalah anda.Infeksi keputihan yang dialami boleh dirawat dengan pengunaan terapi herba PRK selain berdiet yogurt atau yakult semasa dalam rawatan.Banyakkan bersabar dan cuba sedaya upaya untuk mengawal stress yang akan mendatangkan banyak keburukkan.Maklumat tentang terapi herba PRK boleh didapati di http://www.doktorherba.com

Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

adakah normal sebelum haid kemaluan rasa gatal-gatal?

Pro Natural berkata...

Salam,
Tempoh seminggu sebelum haid memang kebiasaannya ada banyak keputihan disebabkan tahap hormon progesterone yang tinggi.Ada beberapa kemungkinan yang menyebabkan kegatalan seperti jangkitan atau alergi,jika gatal berserta keluar lelehan yg bertukar warana itu adalah simptom infeksi dan perlukan rawatan.

Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum dr.
saya mengalami masalah keputihan lazimnya selepas haid dan tidak mengalami masalah ini sebelum kedatangan haid..adakah ianya normal?
kalau boleh macam mana cara hendak mengelakkan keputihan oleh sebab rasa tak selesa hendak melakukan aktiviti seharian.. terima kasih dr.

Tanpa Nama berkata...

Salam Dr. saya ingin bertanya bolehkah saya menggunakan produk dr. herba semasa berpantang untuk mengelakkan jangkitan pada jahitan kerana pada kelahiran yang lepas saya mengalami jangkitan dan terpaksa memakan antibiotik untuk menghentikannya. Sekiranya boleh, pada hari ke berapakah saya selepas bersalin saya boleh menggunakan produk ini. Adakah saya perlu menggunakan serum dan pencuci tersebut bersama-sama? Terima kasih dr.....

Pro Natural berkata...

Assalamualaikum dr.
saya mengalami masalah keputihan lazimnya selepas haid dan tidak mengalami masalah ini sebelum kedatangan haid..adakah ianya normal?
kalau boleh macam mana cara hendak mengelakkan keputihan oleh sebab rasa tak selesa hendak melakukan aktiviti seharian.. terima kasih dr.

Mualaikumsalam,
Perkataan keputihan terlalu umum,saya tidak pasti jenis simptomnya.Apapun jika terdapat perubahan warna pada keputihan selain dari jernih,ia berkemungkinan infeksi dari microorganisma seperti bakteria,kulat,parasit atau virus.Jika ada simptom ini baik sebelum atau sesudah haid,maka perlulah rawatan segera selepas itu baru fikirkan untuk penjagaannya pula supaya tidak berulang lagi.

Terima kasih

Pro Natural berkata...

Salam Dr. saya ingin bertanya bolehkah saya menggunakan produk dr. herba semasa berpantang untuk mengelakkan jangkitan pada jahitan kerana pada kelahiran yang lepas saya mengalami jangkitan dan terpaksa memakan antibiotik untuk menghentikannya. Sekiranya boleh, pada hari ke berapakah saya selepas bersalin saya boleh menggunakan produk ini. Adakah saya perlu menggunakan serum dan pencuci tersebut bersama-sama? Terima kasih dr.....

Salam,
Tentu sekali digalakkan,ini disebabkan selepas bersalin pH yg tidak seimbang membuatkan faraj terdedah kepada jangkitan.Untuk pengunaan selepas bersalin,kaedah menyembur ke pad bersalin dikawasan yg setentang lubang faraj shj sehingga lembeb dan digunakan untuk beberapa jam sehari bergilir2 antara DH-5 dan PPW.Boleh mula menggunakan terapi ini seawal hari ke2 untuk membantu mempercepatkan tanggal jahitan dan melawan infeksi yang mungkin berlaku ketika dan sesudah bersalin.

Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

salam dr,
saya ada masalah keputihan bewarna jernih dan tidak berasa gatal terutamanya selepas habis haid. masalah ini menyebabkan saya berasa tidak selesa untuk melakukan aktiviti seharian dan bergaul dgn rakan kerana seluar dalam terasa basah dan perlu kerap menukarnya. masalah ini lebih serius ketika saya berada dalam keadaan stress atau penat.. bagaimanakah jalan penyelesaiannya dr? terima kasih.

Pro Natural berkata...

Salam,
Lendiran fisiologi selalunya berlaku pada fasa luteal (masa subur) pusingan haid dan berkurangan pada hari-hari hampir haid. Warnanya mungkin putih kekuningan atau jernih dan kuantitinya tidak banyak.

Jika terdapat simptom2 seperti berubah warna,gatal ataupun keluar terlalu banyak besar kemungkinan ia adalah jangkitan.Stress juga adalah salah satu punca ini berlaku,anda boleh merawatnya dengan terapi herba prk sementara cuba mengawal stress dengan mengambil suplemen seperti kapsul estrak penggaga yg boleh didapati di farmasi.

Tanpa Nama berkata...

Salam dr,
Saya mengalami demam beserta muntah awal minggu ini. Saya tidak berjumpa doktor, sebaliknya mengambil antibiotik milik kawan saya. menurut kawan saya, antibiotik itu diberikan oleh doktor berdasarkan rekod perubatannya dan berdos tinggi. Saya mengambil antibiotik tersebut sebanyak 2 kali. keesokannya demam saya beransur pulih tetapi keluar seperti lendiran coklat melalui faraj saya. hari ini sudah masuk hari ke 3. padahal haid saya sudah datang 2 minggu yang lalu..adakah ini disebabkan pengambilan antibiotik tersebut? apa yang perlu saya lakukan? apakah kesan sampingan nya nanti? saya takut..salah saya mengambil antibiotik sewenangnya..terima kasih

Tanpa Nama berkata...

salam..sy berusia 24 tahun. beberapa hari lepas, sy mengalami kegatan pada bahagian alat sulit.ingtkan keputihan biasa. tp sy mendapati cecair yg keluar bewarna kuning kehijauan dan berbau busuk. terdapat juga sesuatu yg berwarna putih disekitar lubang faraj saya. saya tidak pasti jenis jangkitan yg saya dapat dan apakah rawatan yg sesuai. harap dr dapat membantu

Pro Natural berkata...

Salam dr,
Saya mengalami demam beserta muntah awal minggu ini. Saya tidak berjumpa doktor, sebaliknya mengambil antibiotik milik kawan saya. menurut kawan saya, antibiotik itu diberikan oleh doktor berdasarkan rekod perubatannya dan berdos tinggi. Saya mengambil antibiotik tersebut sebanyak 2 kali. keesokannya demam saya beransur pulih tetapi keluar seperti lendiran coklat melalui faraj saya. hari ini sudah masuk hari ke 3. padahal haid saya sudah datang 2 minggu yang lalu..adakah ini disebabkan pengambilan antibiotik tersebut? apa yang perlu saya lakukan? apakah kesan sampingan nya nanti? saya takut..salah saya mengambil antibiotik sewenangnya..terima kasih

Salam Pn,
Adapun mengambil antibiotik tanpa preskipsi dari Dr adalah amat merbahaya,Pn disarankan tidak mengulangi perkara ini lagi demi kesihatan.Besar kemungkinan antibiotik yang diambil berdos tinggi dan telah mengakibatkan ketidak seimbangan bakteria didalam tubuh.Ini boleh berlaku diatas sifat antibiotik yang membunuh semua bakteria termasuk yg baik.Kehadiran bakteria baik diperlukan bagi mengawal jangkitan.Cecair yg keluar berwarna coklat telah bercampur sedikit darah yg mungkin berlaku disebabkan fakta yang saya jelaskan tadi.Pn usah risau,pantau keadaan selama beberapa hari dan jika tiada perubahan Pn boleh email saya di drsalwa@doktorherba.com

Terima Kasih

Pro Natural berkata...

Tanpa Nama berkata...

salam..sy berusia 24 tahun. beberapa hari lepas, sy mengalami kegatan pada bahagian alat sulit.ingtkan keputihan biasa. tp sy mendapati cecair yg keluar bewarna kuning kehijauan dan berbau busuk. terdapat juga sesuatu yg berwarna putih disekitar lubang faraj saya. saya tidak pasti jenis jangkitan yg saya dapat dan apakah rawatan yg sesuai. harap dr dapat membantu

Salam,
Simptom yang diberi menandakan ada jangkitan samada bakteria,parasit,kulat ataupun virus.Sila lakukan rawatan segera sebelum ianya menular keorgan lain.Rawatan boleh dibuat diklinik ataupun Terapi Herba PRK http://www.doktorherba.com

Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

Ibu Risau
assalamualaikum Dr..bolehkah Dr jelaskan dengan lebih terperinci maksud Keluar darah di antara dua haid..adakah ia bermaksud haid keluar semula selepas 15 hari kedatangan haid yg sebelumny..hrp maklum balas dr Dr..trima kasih..

Tanpa Nama berkata...

Salam Dr,
Saya berumur 29thn dan mempunyai seorang anak..sejak akhir2 ini..saya selalu berasa sakit di bahagian ari-ari kemudian diikuti dengan keluarnya keputihan bersama darah..apakah masalah saya Dr..sy sgt risau...tlg la Dr jelaskan..

Pro Natural berkata...

Tanpa Nama berkata...
Ibu Risau
assalamualaikum Dr..bolehkah Dr jelaskan dengan lebih terperinci maksud Keluar darah di antara dua haid..adakah ia bermaksud haid keluar semula selepas 15 hari kedatangan haid yg sebelumny..hrp maklum balas dr Dr..trima kasih..
3 Oktober 2011 5:02 PM

Mualaikumsalam,

Adapun yang dimaksudkan pendarahan antara 2 haid ialah tompokan darah atau sedikit pendarahan antara tempoh kering haid atau selepas haid

terima kasih

Pro Natural berkata...

Tanpa Nama berkata...
Salam Dr,
Saya berumur 29thn dan mempunyai seorang anak..sejak akhir2 ini..saya selalu berasa sakit di bahagian ari-ari kemudian diikuti dengan keluarnya keputihan bersama darah..apakah masalah saya Dr..sy sgt risau...tlg la Dr jelaskan..
3 Oktober 2011 5:08 PM

Salam,
Lelehan yang berwarna coklat, berair, sangat banyak dan lembap merupakan simptom anda mengalami masalah gangguan pembuluh darah pada serviks atau endometriosis. Warna coklat tersebut timbul akibat perdarahan seperti keguguran, haid tidak teratur ataupun darah segar yang apabila kering bertukar warna menjadi coklat.Jika simptom ini turut berbau,ia juga memungkinkan jangkitan bakteria berlaku

Umie berkata...

Salam Dr, sy ingin bertanya..sjak akhir2 ini sy akan mengalami sedikit pendarahan slps brsama suami..sy jg tlh menjalani ujian pap smear dn alhamdulillah kputusanny normal cm terdapat sedikit keputihan dn drh shja yg d kesan tdk terdpt kuman atau bakteria..tp sy hairan kenapa sy msh berasa skit d bahagian ari-ari dn jg keputihan bercampur sedikit darah wlupn kputusan pap smear x mslh..utk makluman Dr sy tlh diberikan ubat antibiotik utk di makan dn jg ubt yg yg dimasukkan melalui faraj..apakah mslh sebenar sy Dr..sy sgt2 trtekan dgn keadaan sy skrg..:-( hrp Dr dpt beri balasan segera..

Pro Natural berkata...

Salam Umie,
Pendarahan selepas bersama sering berpunca dari kawasan yang disentuh sewaktu hubungan seks iaitu faraj dan permukaan pintu rahim (serviks). Anda dinasihati berjumpa doktor untuk pemeriksaan dalaman.

Menggunakan alat spekulum yang dimasukkan ke dalam faraj, doktor dapat melihat secara langsung keadaan permukaan faraj dan pintu rahim luar (ektoserviks) sama ada terdapat luka dan seumpamanya.

InsyaAllah..usah tetekan cuba usaha fahami masalah sebenar sebelum membuat rawatan.Kadang2 ianya hanya luka biasa sahaja.

Tanpa Nama berkata...

dr, saya shave bulu pubic sampai ke labia.. beberapa hari selepas itu, rasa tersangat gatal, kemudian ada keluar keputihan yang berketul-ketul.. saya sangat takut dan taknak jumpa doktor kerana taknak doktor tengok.

ubat apa yang boleh saya dapatkan di farmasi untuk menangani masalah ini

Tanpa Nama berkata...

Dr, jika keluar keputihan berwatna hijau kekuningan dan kdang-kdang bercampur drh adakah petanda kanser rahim?..sb sy sd menjalani ujian pap smear tetapi tidak ad sebarang jangkitan kuman di kesan..namun mslh keputihan berdarah itu msh lg sy alami..ble dr jelaskn..sy amat2 tkt dr..

Pro Natural berkata...

Tanpa Nama berkata...

dr, saya shave bulu pubic sampai ke labia.. beberapa hari selepas itu, rasa tersangat gatal, kemudian ada keluar keputihan yang berketul-ketul.. saya sangat takut dan taknak jumpa doktor kerana taknak doktor tengok.

ubat apa yang boleh saya dapatkan di farmasi untuk menangani masalah ini

Salam pada yg bertanya,
Untuk kes2 kulat candida yg dialami,pada lazimnya saya hanya menyarankan rawatan klinik atau Terapi herba PRK (boleh dilakukan sendiri di rumah)

Terima Kasih

Pro Natural berkata...

Tanpa Nama berkata...

Dr, jika keluar keputihan berwatna hijau kekuningan dan kdang-kdang bercampur drh adakah petanda kanser rahim?..sb sy sd menjalani ujian pap smear tetapi tidak ad sebarang jangkitan kuman di kesan..namun mslh keputihan berdarah itu msh lg sy alami..ble dr jelaskn..sy amat2 tkt dr..

Salam pada yg bertanya,
Di harap anda tidak berfikir terlalu jauh sehinggakan mennjadi tekanan buat diri anda.Cuba pastikan tanda dan gejala yg saya beri ini dan jika tiada terdapat simptom seperti dibawah ini maka ia adalah infeksi biasa tetapi harus dirawat segera
•Pendarahan semasa bersama
•Pendarahan ditengah bulan
•Pendarahan selepas menopos
•Keluar lendir berdarah dan berbau busuk dari faraj
•Sakit semasa seks

2 jenis rawatan yg saya syorkan jika tiada simptom diatas.Iaitu rawatan antibiotik dari klinik atau Terapi Herba PRK

Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

terima kasih byk dr di ats penjelasan dr..mcna sy nak dptkn Terapi Herba PRK? Dr di sini sy nak tny ttg masalah haid sy..sebelum ini haid sy sentiasa teratur dn keluar dalam kuantiti yg sederhana selama seminggu..namun sejak dr bulan ogos sehingga sekarang haid sy hanya setitis dua shj..sy tk perlu memakai pad mahupun pantieliner..apakah masalah yang sy hadapi Dr?..tlg Dr jelas kn ya..tima kasi

Pro Natural berkata...

Salam,
Perubahan hormon, berdiet, stress,keputihan, pengambilan sesetengah ubat mampu mengkucar-kacirkan haid bulanan termasuk tekstur darah
yang keluar.

Jika tidak diiringi simptom ectopic seperti senggugut, senak-senak, terasa ingin pitam, kemungkinan besar berpunca dari perubahan hormon ataupun gangguan dari infeksi kuman keputihan.

Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

Salam Dr,
Ada tak cara untuk melancarkan darah haid yg keluar terlalu sedikit?

Adakah amalan meminum air asam jawa dan kunyit benar-benar berkesan utk melancarkan pengaliran darah haid?

Tanpa Nama berkata...

dr, saya pelajar IPTA berumur 21 tahun dan belum berkahwin. saya mempunyai masalah keputihan yg agak teruk dan gatal2 di sekitar vagina. saya risau dengan keadaan ini. saya tidak tahu cara mengubatinya. mula2 keputihan ini jernih dan gatal2 namun baru2 ini warnanya bertukar menjadi kuning kehijauan, berbau dan semakin gatal. adakah ini tanda awal kanser serviks. saya sungguh risau dan ini menyebabkan emosi saya terganggu, sedikit sebanyak mengganggu fokus pada pelajaran. bagaimana cara mengatasinya? haruskah saya berjumpa doktor di klinik atau membeli produk dr cadangkan seperti di atas? jika ya, apakah produk itu? terima kasih jika dr menjawab. ilmu yg dikongsikan sangat bermakna.

Pro Natural berkata...

Tanpa Nama berkata...
Salam Dr,
Ada tak cara untuk melancarkan darah haid yg keluar terlalu sedikit?
Adakah amalan meminum air asam jawa dan kunyit benar-benar berkesan utk melancarkan pengaliran darah haid?

Salam,
Pada lazimnya darah haid akan keluar sekitar 20-60ml setiap hari pada tahap normal tetapi jika tiba2 ia keluar sedikit maka kemungkinan berlaku gangguan.banyak faktor boleh menyebabkan ini berlaku seperti fibroid,ectopic,infeksi kuman dsb.
Anda perlu membuat pemeriksaan untuk memastikan apa punca sebenar berlaku.tentang air asam atau kunyit saya kurang pasti tetapi yg pasti perlu tahu punca sebenarnya sebelum merawat.

Terima kasih

Pro Natural berkata...

Tanpa Nama berkata...
dr, saya pelajar IPTA berumur 21 tahun dan belum berkahwin. saya mempunyai masalah keputihan yg agak teruk dan gatal2 di sekitar vagina. saya risau dengan keadaan ini. saya tidak tahu cara mengubatinya. mula2 keputihan ini jernih dan gatal2 namun baru2 ini warnanya bertukar menjadi kuning kehijauan, berbau dan semakin gatal. adakah ini tanda awal kanser serviks. saya sungguh risau dan ini menyebabkan emosi saya terganggu, sedikit sebanyak mengganggu fokus pada pelajaran. bagaimana cara mengatasinya? haruskah saya berjumpa doktor di klinik atau membeli produk dr cadangkan seperti di atas? jika ya, apakah produk itu? terima kasih jika dr menjawab. ilmu yg dikongsikan sangat bermakna.


Salam,
Sebagai pelajar IPTA adik perlu berfikiran lebih positif dan tidak memikirkan sesuatu yg belum pasti seperti barah serviks(minta dijauhkan)Ini boleh menyebabkan tekanan stress dan ada juga kes2 kemurungan serta menggangu pelajaran.

Hakikat menjadi seorang wanita,adik akan temui banyak lagi simptom2 yg mungkin belum pernah ditemui sebelum ini lebih2 lagi setelah berkahwin dan terdedah dengan hubungan kelamin.
Apapun tidak usah risau sebab dari simptom yg diberi ianya simptom infeksi bacterialvaginosisi(BV) dan jika ianya berkepul2 seperti cheese kemungkinan infeksi candida albican atau sejenis kulat .Banyak faktor boleh menyebabkan infeksi ini berlaku seperti yg ditulis dalam artikel diatas.

Jika malu hendak keklinik kini ada alternatif lain iaitu boleh dapatkan Set Terapi PRK.InsyaAllah jika ikut aturan yg betul,perubahan akan dapat dirasakan dalam masa 3-7 hari dan satu perkara penting adalah amalkan meminum yogurt atau yakult bagi menokok semula bakteria baik semasa dalam rawatan,ini boleh membantu mempercepatkan proses pemulihan.Maklumat tentang Terapi PRK boleh didapati dilaman web http://www.doktorherba.com

Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

saya berumur 24thn,sya mengalami masalah keputihan iaitu dimana keputihan saya keluar berwarna coklat dan disertai drah.slalunya berlaku pd hari ke 13 selepas haid saya.sya semakin risau.adkah ini tnda2 penyakit kanser.

Tanpa Nama berkata...

dr baru2 nie sya mengalami pendrahan selepas haid dan sya telah berjmpa dr dan dr memberikan ubat antibiotik.slps itu pendrahan berhenti.tp selepas sya dtang bln utk bln kedua sya mengalami keputihan cklt bercampur darah.kdng2 keputihan bercampur darah tp tidak berbau.sya harp dr dpt membantu masalah sya nie.sya menjadi sgt risau memikirkan perkara ini sehingga tidak dpt membuat kerja.

Tanpa Nama berkata...

saya jg mengalamai msalah yg sama seperti mereka berdua di atas..tlg dr kongsikan maklmat..tima kasi byk dr..

Pro Natural berkata...

Assalamualaikum,
Memandangkan ketiga2 soalan merupakan masalah yang sama,saya cuma menjawab satu soalan sahaja ye...

Pendarahan boleh berlaku pada pertengahan pusingan haid (intermenstrual bleeding), sebelum haid (premenstrual staining) atau selepas haid (postmenstrual staining).Keadaan ini mungkin disebabkan oleh masalah ketidak-seimbangan hormon atau mungkin juga disebabkan oleh tekanan jiwa atau emosi.Secara kebetulan anda mungkin mengalami infeksi keputihan,ini lebih memungkinkan darah tadi keluar bersama2 lendiran keputihan.

Ramai wanita tidak memahami tentang lemak baik yang diperlukan bagi menghasilkan hormon wanita..dengan berdiet tanpa lemak langsung hormon tidak dapat dihasilkan dan ini menyumbang kepada masalah inbalance hormon.Apapun setiap sesuatu itu perlu diambil secara sederhana,jika berlebihan akan memudaratkan.

Bagi mengimbang semula hormon makanan seperti butter,ceam,kuning telur,minyak kelapa,sawit atau zaitun amat baik dan mengandungi lemak yang bermanfaat. Untuk tambahan boleh juga memakan suplemen iodine yang boleh dibeli di farmasi.

Makanan yang patut dielakan seperti tepung gandum,gula ,kafein dan soya
Bagi kes kanser serviks ianya datang bersama simptom seperti jawapan saya kepada banyak soalan yang lalu.Jika keputihan bercampur darah ahaja stidak berbau,besar kemungkinan ianya adalah infeksi biasa dan boleh dirawat dengan mengambil kira keseimbangan hormon yang saya sebutkan.Jangan berfikir terlalu negatif tentang keputihan bercampur darah ini sebab dalam banyak kes pun ianya adalah jangkitan biasa.

Seperti lazimnya saya cuma menyarankan 2 cara rawatan iaitu antibiotik atau terapi PRK.

Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

terima kasih dr di atas nasihat yang diberikan...sememangnya sya terlalu memikirkan perkra ini sehingga mengganggu kerja sya....sya berasal dr pulau pinang dimana sya bleh mendapatkan terapi PRK.....

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih dr dgn jwapan yg sgt2 meringankn beban pkiran sy selama ini..sy telah melayari laman web drherb..tp sy x tau bagaimana cr utk membeli produk terapi PRK tersebut..ble dr terangkn kpd sy..

Tanpa Nama berkata...

TQ Dr..dgn resppons Dr..sy dh tgk web Terapi PRK..sy nk tny kat Dr Terapi PRK boleh menghilangkn masalah cecair putih yg keluar bersama drh tk?..sb x ad di nyatakan kat dlm iklan Terapi PRK tu yg mslh spt sy ble d atasi..yg ad cm masalah keputihan spt berwarna hijau,kning..berbau dsbny..ble dr beri pendpat..tq Dr

Tanpa Nama berkata...

Nor
Assalam Dr,
Sy tlh membaca beberapa respons Dr berkenaan mslh2 yg dialami oleh pengunjung blog ini..dn sy agak risau bila sy trbaca simptom yg Dr nyatakn kerana 2 drpd simptom yg dinyatakan turut sy alami iaitu..pendarahan selepas bersama dan keluar cecair putih bercampur darah(tetapi tidak berbau)..utk makluman Dr sy tlh melakukan ujian papsmear dn alhamdulillah keputusanny normal hanya terdapat keradangan shj..jangkitan kuman jg tiada..jika Dr tidak keberatan boleh Dr berikan pendapat mengenai mslh sy..apakah keradangan tersebut yg menyebabkan pendarah slps bsama dn jg keluarny cecair putih bercampur drh yg sy alami..utk makluman Dr sy pernah mengalami pendarahan slps bersama 2thn yg lalu sbyk2-3 kali shj tetapi tlh hilang sendiriny tanpa penggunaan sebarang ubat..pd msa itu jg sy tdk mengetahui akan bhaya pendarahn slps bsama lalu sy tdk membuat sebrang pemeriksaan sehingga la pada bln ini br sy menjalani ujian pas smear dn keputusany normal..harap Dr dpt membantu..wsalam

Tanpa Nama berkata...

Dr, sya juga mengalami mslh kuptihan yg kadang2 bercampur dgn drh..drh yg keluar tu Dr dr rahim ka?

Pro Natural berkata...

Assalamualaikum,
Sekali lagi pemasalahan dan soalan2 yang sama,biar saya ringkaskan supaya mudah difahami..Pendapat saya apabila tiada terdapat simptom barah pangkal rahim yg dibawa oleh kuman HPV contohnya keluar keputihan bercampur darah tetapi tidak berbau ,saya masih mengkategorikanya sebagai jangkitan kuman yang tidak khusus dan menyebabkan keradangan pada pangkal rahim.Ada juga beberapa kes yang saya pernah terima mengalami takungan darah dipangkal rahim yg keluar bersama keputihan.Kes2 seperti ini masih berpunca dari jangkitan kuman walaupun tidak khusus seperti BV,trichomonas dsb.Maka rawatan yg sesuai ialah rawatan keputihan seperti antibiotik atau terapi prk dan telah juga terdapat beberapa kes yang saya pernah tanggani mengalami masalah serupa pulih selepas beberapa hari menggunakan terapi prk yang saya syorkan.

Walaubagaimanapun jika masih ragu2 dengan simptom atau diagnosa saya tentang barah pangkal rahim(minta dijauhkan)boleh mengetahuinya dengan mudah apabila membuat saringan papsmear dimana2 klinik kerajaan/swasta.Satu lagi nasihat saya selepas rawatan dan anda mendapati pulih dan tiada simptom2 barah pangkal rahim,segerakan mengambil vaksin HPV dari mana2 klinik supaya lain kali jika ada masalah serupa anda tidak terlalu tertekan atau risau lagi memikirkan perkara yg tidak sepatutnya.

Bagi anda yg ingin mendapatkan terapi prk,semua maklumat tentang cara membuat pesanan online/cod dari stokis negeri dan agen ada tertera dilaman web Dr Herba Industries

Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

Nor,
Terima kasih byk Dr di ats penerangan Dr..hanya Allah shj yg dpt mbls jasa dn keikhlasan Dr..

Tanpa Nama berkata...

Dr,
Sejak akhir2 ini sy sering mengalami rasa ngilu2 di bahagian faraj..hal ini sy perasaan setelah sy mengalami skit prt di bahagian ari2 dn di ikuti keluarny cecair ptih bercampr sedikit drh..slps itu sy sering merasa tidak selesa di kawasan faraj..apakah penyakit yg sy alami ya Dr..(rs gtal tidak ad sm sekali hnya rsa ngilu2 shj)..hrp dr dpt membantu..

Pro Natural berkata...

Tanpa Nama berkata...

Dr,
Sejak akhir2 ini sy sering mengalami rasa ngilu2 di bahagian faraj..hal ini sy perasaan setelah sy mengalami skit prt di bahagian ari2 dn di ikuti keluarny cecair ptih bercampr sedikit drh..slps itu sy sering merasa tidak selesa di kawasan faraj..apakah penyakit yg sy alami ya Dr..(rs gtal tidak ad sm sekali hnya rsa ngilu2 shj)..hrp dr dpt membantu..


Salam,
Simptom yang diberi kurang jelas tetapi melalui pengalaman,saya dapati ianya adalah simptom infeksi keputihan yg telah mula menular keorgan2 yg berdekatan disebabkan kelewatan merawatnya.Anda perlu merawat segera sebelum ianya menular keorgan lain seperti salur kencing atau pangkal rahim yg boleh mengakibatkan komplikasi yg lebih kronik.InsyaAllah,pilih sahaja rawatan yg saya syorkan samada antibiotik dari klinik atau terapi herba prk

Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

boleh Dr, jelaskan kemungkinan komplikasi kesan kelewatan rawatan keputihan..utk makluman Dr, sy tdk mengalami sebarang mslh keputihan sehinggala keluarny keputihan yg bercampur rh dn di ikti rs skit di bahagian ari2 sy pada 2mngg yang lalu..adakah sy mengalami mslj keputihan yg kronik Dr?

Pro Natural berkata...

Salam,
Untuk info jika anda mambaca artikel diatas anda akan faham bahawa ada sesetengah infeksi keputihan tidak menunjukkan simptom langsung sehingga ditahap telah menular keorgan berdekatan seperti yg telah saya jelaskan.

In your case,kalau dah sampai ari2 dan membengkak besar kemungkinan adalah jangkitan yg bukan baru.Komplikasi seperti yg saya jelaskan juga meliputi serangan kesaluran kencing atau pangkal rahim mungkin juga worst case tiub fallopian.

Saya tidak katakan yg anda bermasalah kronik cuma jika kelewatan merawat akan jadi kronik...faham ye

Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

Salam dr,

" Saya mengalami demam beserta muntah awal minggu ini. Saya tidak berjumpa doktor, sebaliknya mengambil antibiotik milik kawan saya. menurut kawan saya, antibiotik itu diberikan oleh doktor berdasarkan rekod perubatannya dan berdos tinggi. Saya mengambil antibiotik tersebut sebanyak 2 kali. keesokannya demam saya beransur pulih tetapi keluar seperti lendiran coklat melalui faraj saya. hari ini sudah masuk hari ke 3. padahal haid saya sudah datang 2 minggu yang lalu..adakah ini disebabkan pengambilan antibiotik tersebut? apa yang perlu saya lakukan? apakah kesan sampingan nya nanti? saya takut..salah saya mengambil antibiotik sewenangnya.."

petikan diatas ialah pertanyaan saya pada 3 october yg lalu..ingin saya tanyakan lagi sekali kepada Dr mengenai isu ini..adakah besar kemungkinan kesan pengambilan antibiotik saya pada hari itu boleh menyebabkan saya tidak dtg haid pada bulan yg sama? saya risau kerana haid saya telah lewat seminggu lebih dan saya belum berkahwin..terima kasih

Pro Natural berkata...

Salam,
kemungkinan besar gangguan haid anda disebabkan oleh antibiotik dos tinggi yg telah menyebabkan inbalance bakteria didalam tubuh anda.Antibiotik membunuh semua bakteria termasuk bakteria baik yg diperlukan bagi mengawasi kawasan faraj dan apabila ini berlaku anda terdedah kepada jangkitan luar.Kemungkinan cecair yg keluar adalah keputihan bercampur darah haid yg sepatutnya.Gangguan haid ini akan berterusan sehingga anda merawat dan mengembalikan semula keseimbangan flora bakteria didalam tubuh.

Tanpa Nama berkata...

Dr, terima kasih dgn penjelasan Dr ttg mslh jangkitan keputihan yg kronik tu..Dr sy nk tny jangkitan kuman yg merebak ke saluran kencing dn tiup fallopian ble d kesan melalui ujian air kencing ker? atau pap smear?

Tanpa Nama berkata...

salam dr.
saya merupakan seorang pelajar dan telah mendirikan rumah tangga jun yang lalu. saya tinggal berjauhan dengan suami dan hanya berjumpa pd hujung mggu sahaja.

saya ada dua persoalan:
soalan 1:
sejak dr awl perkahwinan kami, kadang2 saya akan mengalami kencing yang kerap dalam kuantiti yang sedikit selepas bersama. ianya amat mengganggu saya apatah lg ketika itu kami dalam perjalanan jauh. tambahan pula ianya tidak dapat ditahan. hal ini amat merisaukn saya.

soalan 2:
hujung mgu lepas, saya melakukan hubungan dengan suami. ianya merupakan hubungan kedua pada hari tersebut. selepas melakukan hubungan kelamin, saya mengalami pendarahan dalam kuantiti yang sederhana dan ianya berlanjutan sehingga hari ini.(saya memakai pantiliner dan darah penuh satu pantiliner dalam tempoh 3-5 jam). warna darah merah kehitaman dan agak berbau serta tidak mempunyai ketulan seperti ketulan darah haid. untuk pgtahuan dr, ianya berlaku pada hari ke-19 (kiraan dari hari pertama period - 27sep). saya merasakan ianya bukan period kerana kitaran period saya yang seterusnya biasanya pada hari ke-27/28. tambahan pula saya telah melalui tempoh suci pada hari ke-9 period tersebut.

mengapa pendarahan tersebut berlaku?adkh ianya tanda2 barah pgkal rahim?saya amat risau kerana ini kali pertama saya mengalami keadaan tersebut.saya amt memerlukan jwpn dr scpat mgkin.

Pro Natural berkata...

Salam,
Setelah berumahtangga dan mengadakan hubungan kelamin anda akan terdedah kepada banyak risiko STD(sexual transmitted desease) iaitu jangkitan dari hubungan kelamin.
Namun susah bagi saya untuk memberi diagnosa yg tepat tanpa membuat pemeriksaan teliti.Apapun anda dinasihatkan membuat pemeriksaan dalaman diklinik bagi mengenal pasti punca pendarahan terbabit.

Pendarahan yang banyak dari bahagian dalaman kemaluan tidak semestinya berpunca daripada kanser serviks atau koyakan selaput dara sahaja.Ia juga berkemungkinan pendarahan disebabkan penyakit rahim (uterus), pintu rahim (serviks), faraj (vagina), ataupun tiub falopio .

Secara protokol jika anda membuat pemeriksaan dalaman, penggunaan alat spekulum membolehkan dr melihat secara langsung keadaan dalaman kemaluan anda sehingga ke bahagian penghujung atas permukaan vagina dan permukaan serviks.Pada masa yang sama anda juga dinasihatkan melakukan ujian saringan papsmear.

Terima kasih

Pro Natural berkata...

Satu lagi jawapan tentang kencing yg sedikit mungkin berkait dengan UTI (urinary tract infection)iaitu jangkitan salur kencing.Berkemungkinan disebabkan jangkitan kuman yang dibawa oleh kuman STD seperti chlamydia,gonorrhea atau mungkin juga parasit trikomonas.Pendapat saya adalah pendarahan yg dialami berkait juga dengan simptom UTI ini.

Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

terima kasih dr ats jawapan y diberikan.

namun begitu, adkh STD tersebut akan memberi kesan yang buruk seperti kanser servik ataupun mempengaruhi kebolehan saya utk hamil pada masa akan datang?
bgaimana utk saya mengurgkan mslh STD ini dan apakah ubat2 yang boleh diperolehi di farmasi sblm saya membuat pemeriksaan di klinik?

Tanpa Nama berkata...

Salam Dr,

"kemungkinan besar gangguan haid anda disebabkan oleh antibiotik dos tinggi yg telah menyebabkan inbalance bakteria didalam tubuh anda.Antibiotik membunuh semua bakteria termasuk bakteria baik yg diperlukan bagi mengawasi kawasan faraj dan apabila ini berlaku anda terdedah kepada jangkitan luar.Kemungkinan cecair yg keluar adalah keputihan bercampur darah haid yg sepatutnya.Gangguan haid ini akan berterusan sehingga anda merawat dan mengembalikan semula keseimbangan flora bakteria didalam tubuh".....merujuk kepada merawat dan mengembalikan semula keseimbangan flora bakteria didalam tubuh, apakah saranan dari pihak dr untuk merawat masalah ini? mungkin dari segi pemakanan?

Pro Natural berkata...

Salam,
Pertama apabila saya katakan merawat bermaksud rawatan antibitok atau trapi prk bagi melawan jangkitan,radangan dsb.Bagi terapi prk anda disyorkan meminum yogurt atau yakult 2 kali sehari semasa dalam tempoh rawatan 10 hari bagi menokok semula bakteria baik dan mempercepatkan proses pemulihan.

yang pasti apabila terdapat infeksi anda perlu merawat infeksi dahulu sebelum berdiet makanan yg mengandungi bakteria baik(lactobacillus

Makanan yg banyak terdapat lactobacillus adalah seperti tempeh,yogurt,bendi dsb

Terima kasih

Pro Natural berkata...

Tanpa Nama berkata...
terima kasih dr ats jawapan y diberikan.
namun begitu, adkh STD tersebut akan memberi kesan yang buruk seperti kanser servik ataupun mempengaruhi kebolehan saya utk hamil pada masa akan datang?bgaimana utk saya mengurgkan mslh STD ini dan apakah ubat2 yang boleh diperolehi di farmasi sblm saya membuat pemeriksaan di klinik?

Salam,
Tentu sekali STD amat ditakuti oleh setiap pasangan disebabkan gejala ini bukan sahaja boleh menyebabkan kanser tetapi juga menyerang salur kencing,tiub falopio yg juga boleh mengakibatkan ectopic pregnancy(kandungan luar rahim)dan banyak lagi masalah.Cuba baca betul2 artikel tentang STD supaya faham akan komplikasinya dan cara mencegah sebab kalau saya nak listkan panjang sangat.Saya syorkan segera dapatkan rawatan ye...memang merbahaya utuk kedua pasangan.

Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

Assalam Dr,
Sy seorng ibu dan mempunyai seorang anak, usia perkahwinan sy 5thn, ingin bertanya dgn Dr sjak kebelakangan ini sy mengalami pendarahan slps bersama suami yg mana wrna drhnya agak pekat tetapi tdk lm hnya keluar satu&dua kali shj. Sy jg tlh menjalani ujian papsmear namun keputusanny normal. Tapi Dr, kenapa drh ble keluar sedangkan ujian papsmear normal..ble dr terangkn..sy amat2 risau sehingga x ble nk bt kerja..hrp Dr dpt membantu..

Tanpa Nama berkata...

Salam..
Dr, nk tny skit..kat klinik2 biasa ad tk ujian yg menggunakan alat spekulum itu dijalankan..atau hny dijalankan di hospital shj?..ujian ni berbeza tk dgn ujian papsmear?..skit tk ms ujian tu dijlnkn..sy nk bt ujian tu..tp rs tkt sgt..hrp dr dpt jelaskn agar rs tkut ni dpt dikurangkn..

Tanpa Nama berkata...

Dr,
Ble Dr terangkan apakah maksud penyakit rahim, pintu rahim, faraj dan tiub folopian speri yg Dr nyatakan di ats..adakah kesmua penyakit2 tersebut amat berbahaya..dn bagaimana cara utk mengesan penyakit tersebut..terimakasih Dr.

Pro Natural berkata...

Assalam Dr,
Sy seorng ibu dan mempunyai seorang anak, usia perkahwinan sy 5thn, ingin bertanya dgn Dr sjak kebelakangan ini sy mengalami pendarahan slps bersama suami yg mana wrna drhnya agak pekat tetapi tdk lm hnya keluar satu&dua kali shj. Sy jg tlh menjalani ujian papsmear namun keputusanny normal. Tapi Dr, kenapa drh ble keluar sedangkan ujian papsmear normal..ble dr terangkn..sy amat2 risau sehingga x ble nk bt kerja..hrp Dr dpt membantu..

Salam,
pertama sekali anda perlu faham bahawa ujian swab yg dilakukan papsmear adalah bagi mengesan kanser seriks pra-matang.jika anda didapati normal tidak semestinya anda tiada masalah lain seperti inbalance hormon(Sila baca jawapan saya diatas)Takungan darah atau jangkitan kuman yg tidak khusus dll boleh juga menyebabkan pendarahan selepas seks.
Dr perlu membuat banyak lagi ujian lain seperti ujian air kencing atau darah bagi membuat diagnosa serta memberi rawatan yg sesuai.Seperti yg telah saya jawap pada soalan yg lalu,ada juga kes2 yg sembuh menggunakan terapi Prk.Anda perlu mendapatkan rawatan jika perkara ini berlanjutan tidak kira keklinik atau apa sahaja rawatan alternatif.

Terima kasih

Pro Natural berkata...

Salam..
Dr, nk tny skit..kat klinik2 biasa ad tk ujian yg menggunakan alat spekulum itu dijalankan..atau hny dijalankan di hospital shj?..ujian ni berbeza tk dgn ujian papsmear?..skit tk ms ujian tu dijlnkn..sy nk bt ujian tu..tp rs tkt sgt..hrp dr dpt jelaskn agar rs tkut ni dpt dikurangkn..

Salam,
Alat spekulum ini adalah bertujuan untuk melihat dengan mata kasar bahagian dalaman faraj & pangkal rahim sementara ujian papsmear pula adalah pengambilan sel2 dari pangkal rahim bagi tujuan mengesan kanser(tentunya dr akan menggunakan alat ini utk mengambil sample).Anda boleh berjumpa mana2 gynae tidak kira kerajaan atau swasta dan jangan bimbang sebab tak sakit pun..

Terima kasih

Pro Natural berkata...

Dr,
Ble Dr terangkan apakah maksud penyakit rahim, pintu rahim, faraj dan tiub folopian speri yg Dr nyatakan di ats..adakah kesmua penyakit2 tersebut amat berbahaya..dn bagaimana cara utk mengesan penyakit tersebut..terimakasih Dr.

salam,
Ada yg merbahaya dan ada juga yg kurang merbahaya,susah saya nak listkan terlalu banyak.Sila baca artikel diatas ye...

Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

DR,
Sy cm nk luahkan sikit perasaan sy..td sy gi klinik tny ttg mslh pndarahan slps bsama yg sy alami..sy sgt sdih dgn jwapan dr tu yg mgatakan dia pn x tau knp ble jd mcmtu..sb katany sy dh bt papsmear x ap mslh..dh mkn ubt antibiotik..ubt antibiotik msk ikt bwh pn dh bgi..ntah la knp msh ad kuar drh..sdihny sy Dr dgn jwapanny..sdangknmenurut Dr byk ujian yg ble d jlnkn spt pemeriksaan drh dn ujian air kencing..tp Dr tu x ade inisiatif pn nk bt ujian2 tu smua kat sy..sy ngis pas kuar dr klinik tu..sy x tau nak pi klinik mn lg..klu la klinik Dr dkt..pasti skrg ni jg sy pi jmp Dr..utk makluman Dr sy dh bt pesanan utk Terapi PRK tgh tgu terapi smpi je..:((((

Tanpa Nama berkata...

Sy tlupa nk tny Dr..mslh pndrhan slps bsama ble d rawat dgn terapi jg ker Dr?..sy bhrp dn sntiasa bdoa smga terapi ni dpt membantu sy..x sbr rsany nk tgu terapi tu smpi..

lydia mk berkata...

Salam...saya berusia 24 tahun...belum berkahwin... Sejak akhir ini saya mengalami masalah keputihan seperti cebisan tisu basah.,.. tetapi ia tidak lah berbau ataupun rasa gatal..hany keputihan itu membuatkan saya risau dan khuatir jika ada berlakunya jangkitan kulat..Bolehkan dr. menerangkan mengenai masalah keputihan yang saya alami ini? adakah saya perlu untuk dapatkan rawatan dr klinik mengenai masalah saya ini?

Pro Natural berkata...

DR,
Sy cm nk luahkan sikit perasaan sy..td sy gi klinik tny ttg mslh pndarahan slps bsama yg sy alami..sy sgt sdih dgn jwapan dr tu yg mgatakan dia pn x tau knp ble jd mcmtu..sb katany sy dh bt papsmear x ap mslh..dh mkn ubt antibiotik..ubt antibiotik msk ikt bwh pn dh bgi..ntah la knp msh ad kuar drh..sdihny sy Dr dgn jwapanny..sdangknmenurut Dr byk ujian yg ble d jlnkn spt pemeriksaan drh dn ujian air kencing..tp Dr tu x ade inisiatif pn nk bt ujian2 tu smua kat sy..sy ngis pas kuar dr klinik tu..sy x tau nak pi klinik mn lg..klu la klinik Dr dkt..pasti skrg ni jg sy pi jmp Dr..utk makluman Dr sy dh bt pesanan utk Terapi PRK tgh tgu terapi smpi je..:((((

Salam,
Saya simpati tentang masalah anda dan dr yg anda kunjungi tidak sepatutnya berbuat begitu.Sebenarnya anda sepatutnya boleh mengguna kuasa sebagai pelanggan dan mohon dr membuat ujian2 tersebut dan dlm soal ini mana2 dr pun tidak boleh menolak permintaan.

Walaubagaimanapun harap dapat bersabar menerima ujian dari Allah SWT,InsyaAllah saya yakin keadaan anda boleh sembuh jika anda bersikap positif dan kurangkan tekanan emosi yg merupakan antara punca ketidakstabilan hormon.Jika merawat menggunakan terapi prk,saya syorkan meminum yogurt atau yakult 2 kali sehari ye..semoga cepat sembuh

Terima kasih

Pro Natural berkata...

lydia mk berkata...
Salam...saya berusia 24 tahun...belum berkahwin... Sejak akhir ini saya mengalami masalah keputihan seperti cebisan tisu basah.,.. tetapi ia tidak lah berbau ataupun rasa gatal..hany keputihan itu membuatkan saya risau dan khuatir jika ada berlakunya jangkitan kulat..Bolehkan dr. menerangkan mengenai masalah keputihan yang saya alami ini? adakah saya perlu untuk dapatkan rawatan dr klinik mengenai masalah saya ini?

Salam Lydia,
Ada juga simptom infeksi kulat candida yg tidak gatal.Yang pasti jika keadaan ini berterusan dan cecair yg keluar tidak jernih seperti biasa(fisiologi).Kemungkinan besar adalah jangkitan dan harus membuat rawatan supaya ia tidak menular keorgan berdekatan.

Sepertu biasa saya cuma syorkan samada anda pergi keklinik utk dapatkan rawatan antibiotik atau terapi prk.

Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

Salam..terima kasih Dr di ats skongan moral yg Dr berikan..sy akn bt spt saranan Dr agar bersikap positif dan mgamalkan terapi prk dgn btl..Dr ble ka terapi prk diguna bersama ubat ubatan lain..cthny memakan antibiotik..?

Tanpa Nama berkata...

Assalam Dr,
Sy nk tny..sy ad bt papsmear bru2 ni..Dr yg bt pemeriksaan tu kata trdapat byk keradangan..adakah maksud keradangan ni sama dengan keradangan pelvis? maksud keradangan pelvis ni apa sebenarya ye Dr?

Tanpa Nama berkata...

Dr, bolehkah terangkan apa dan di mana yg di maksudkan dgn bahagian pelvik n?..terima kasih

Tanpa Nama berkata...

hari2 bka blog ni nk tgu respons dr Dr..tp msh x ad lg..mybe Dr busy ye..huhuhu

Pro Natural berkata...

Salam,
Maaf ye ,saya bercuti beberapa hari dan tiada akses internet,berikut adalah jawapan kepada soalan anda.

Radang pelvis atau Pelvic inflammatory disease (PID) adalah satu istilah am untuk keadaan dimana terdapat infeksi dan radang alat kelamin wanita. Ini termasuk radang rahim, tiub fallopian dan kilang ovari.Punca terjadinya radang pelvis adalah dari jangkitan bakteria STD seperti chlamydia,gonorrhoea dsb yg diperolehi melalui hubungan seks.
Antara simptom awal adalah gatal, iritasi dan lendiran yang berlebihan dari faraj dan salur air kencing. Ia berlaku selepas seks diantara 7 hingga 21 hari (untuk infeksi chlamydia), dan 2 hingga 5 hari (untuk gonorrhoea). Penyakit radang pelvis menunjukkan sakit perut yang berterusan, sakit semasa ditekan dan demam sekali sekala. Sebagai tambahan, terasa kurang selesa atau juga sakit semasa mengadakan hubungan seks. Adapun jika jangkitan membabitkan lapisan rahim (endonetrium) mungkin terjadi pendarahan vagina di antara waktu haid. Satu cara yang pasti untuk mendiagnosa PID adalah melalui pembedahan laparoskop (teropong ke dalam perut).

Terima kasih

Pro Natural berkata...

Tanpa Nama berkata...

Salam..terima kasih Dr di ats skongan moral yg Dr berikan..sy akn bt spt saranan Dr agar bersikap positif dan mgamalkan terapi prk dgn btl..Dr ble ka terapi prk diguna bersama ubat ubatan lain..cthny memakan antibiotik..?

Salam,
Sebaik2nya rawatan jgn dicampur aduk supaya kita tahu keberkesananya ye...InsyaAllah usaha dan berdoa supaya Allah SWT menyembuhkan segala penyakit yg kita sedang alami.

Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

Salam Dr, sy nk ajukan sedikit pertanyaan..

Soalan 1
Adakah ujian yg sy jalani iaitu pengambilan lendiran yg mn ujianny seakan-akan ujian papsmear cm sampel diambil menggunakan kapas..adakah ujian ini utk mengesan kehadiran kuman chlymdia? Utk makluman Dr, sy tlh menjalani ujian papsmear namun tiada sebarang jangkitan kuman namun sakit2 yg sering sy alami menunjukkan sy mengalami jangkitan kuman..oleh demikian Dr tersebut menyarankan sy melakukan ujian pengambilan lendiran dr faraj..cm sy tidak pasti tujuan sebenar pengambilan sampel tersebut..ble Dr terangkan kpd sy..?


Soalan 2
Adakah jangkitan kuman biasa boleh menyebabkan pendarahan slps bersama suami..? utk makluman sy tidak merasa sebarang kesakitan ketika bersama suami


Soalan 3
Sy mengalami sakit di bahagian ari-ari sudah sebulan dan sekarang sakit tersebut menular ke bahagian faraj sy..faraj sy berasa sakit berdenyut2..knp kah ini ble terjadi Dr..apakah penyakit sy..? sy telah mendapatkan rawatan namun sakit tersebut msh terasa..sy bngung Dr..apakah penyakit sy menurut pengamatan Dr..?

Terima ksaih Dr

Tanpa Nama berkata...

Assalam Dr,
Terima kasih di atas repons Dr yg mmg sy tgu2..Dr nk tny skit ble?.. adakah kesemua radang yg terjadi di sekitar rahim dan pangkal rahim adalah disebabkan oleh kuman2 STD?

Pro Natural berkata...

Salam Dr, sy nk ajukan sedikit pertanyaan..

Soalan 1
Adakah ujian yg sy jalani iaitu pengambilan lendiran yg mn ujianny seakan-akan ujian papsmear cm sampel diambil menggunakan kapas..adakah ujian ini utk mengesan kehadiran kuman chlymdia? Utk makluman Dr, sy tlh menjalani ujian papsmear namun tiada sebarang jangkitan kuman namun sakit2 yg sering sy alami menunjukkan sy mengalami jangkitan kuman..oleh demikian Dr tersebut menyarankan sy melakukan ujian pengambilan lendiran dr faraj..cm sy tidak pasti tujuan sebenar pengambilan sampel tersebut..ble Dr terangkan kpd sy..?

Jawapan
Chlamydia biasanya dikesan melalui dua jenis ujian makmal. Satu darinya membabitkan mengambil contoh daripada kawasan jangkitan (contoh., pangkal rahim) untuk mengesan bakterium secara langsung. Ujian lain yang terbaru boleh mengesan bakteria Chlamydia dengan tepat dalam contoh air kencing. (Ujian papsmear tidak menguji kehadiran chlamydia!)

Soalan 2
Adakah jangkitan kuman biasa boleh menyebabkan pendarahan slps bersama suami..? utk makluman sy tidak merasa sebarang kesakitan ketika bersama suami

Jawapan
Sebenarnya terdapat banyak faktor yg boleh menyebabkan pendarahan selepas seks seperti inbalance hormon,takungan darah ataupun pengecutan rahim yg juga boleh menyebabkan seseorang itu mengalami pendarahan.Dr yg merawat anda lebih memahami keadaan ini.

Soalan 3
Sy mengalami sakit di bahagian ari-ari sudah sebulan dan sekarang sakit tersebut menular ke bahagian faraj sy..faraj sy berasa sakit berdenyut2..knp kah ini ble terjadi Dr..apakah penyakit sy..? sy telah mendapatkan rawatan namun sakit tersebut msh terasa..sy bngung Dr..apakah penyakit sy menurut pengamatan Dr..? Simptom dan tanda-tanda.

Jawapan
Saya tidak dapat memberi diagnosa yg tepat tetapi jika terdapat simptom lendiran bernanah, sakit bahagian ari-ari, pendarahan selepas hubungan seks, pendarahan di antara dua haid dan radang serviks adalah antara simptom-simptom chlamydia.Saya syorkan anda membuat ujian seperti yg saya sebutkan diatas untuk kepastian dan jangan terlalu risau sebab STD masih boleh dirawat kecuali HIV.

Dan utk menjawap soalan yg terakhir,tidak semua radangan disebabkan oleh STD banyak lagi faktor lain yg memungkinkan keradangan

Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih Dr, di atas jwapan Dr..:-)

Tanpa Nama berkata...

Dr,
Ble tk Dr tlg jelaskan apa yg di maksudkan dengan keputihan bernanah? adakah keputihan yg berbentuk seakan2 nanah dan berbau bsuk..atau rupany shj yg seakan2 nanah namun tidak berbau?..

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum Dr,
Saya ingin bertanya..sejak akhir2 ini saya merasa sakit di bahagian ari2 kemudian menular ke bahagian atas perut sebelah kanan shj..alat sulit saya juga berasa sakit Dr..saya juga kerap membuang air kecil semenjak sakit itu timbul..apakah sakit tersebut disebabkan keputihan Dr?

Tanpa Nama berkata...

Salam Dr,
Di sini saya ingin bertanya..apakah yang dimaksudkan dengan sakit di bahagian pelvis itu sama dengan sakit di bahagian ari-ari..adakah ia merupakan benda yg sama? terima kasih

Pro Natural berkata...

Dr,
Ble tk Dr tlg jelaskan apa yg di maksudkan dengan keputihan bernanah? adakah keputihan yg berbentuk seakan2 nanah dan berbau bsuk..atau rupany shj yg seakan2 nanah namun tidak berbau?..

Salam,
Adapun yg dikatakan seperti bernanah adalah warna kuning pekat kehijauan, berbuih dan berbau busuk.Biasanya berpunca dari jangkitan parasit jenis Trichomonas vaginalis dan Enterobiasis

Terima kasih

Pro Natural berkata...

Assalamualaikum Dr,
Saya ingin bertanya..sejak akhir2 ini saya merasa sakit di bahagian ari2 kemudian menular ke bahagian atas perut sebelah kanan shj..alat sulit saya juga berasa sakit Dr..saya juga kerap membuang air kecil semenjak sakit itu timbul..apakah sakit tersebut disebabkan keputihan Dr?

Mualaikumsalam,
Pendapat saya adalah simptom yg diberi merujuk kepada STD,jika lendiran yg keluar kekunigan,kehijauan dan berbuih besar kemungkinan jangkitan Trichomonas tetapi jika tidak berbuih adalah dari kuman2 yg lebih bahaya seperti chlamydia,gonorrhoea dsb.Sila buat saringan dan pemeriksaan secepat mungkin sebelum ianya menular keorgan2 lain.

Terima kasih

Pro Natural berkata...

Salam Dr,
Di sini saya ingin bertanya..apakah yang dimaksudkan dengan sakit di bahagian pelvis itu sama dengan sakit di bahagian ari-ari..adakah ia merupakan benda yg sama? terima kasih

Salam,
Pelvis adalah tempat di mana organ berikut berada iaitu rahim, ovari (kilang telur), dan saluran falopio, dan pundi kencing sementara sakit perut terutama ari-ari adalah antara simptom radang pelvis yang disebabkan oleh jangkitan kuman.

terima kasih

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum Dr Salwa..
sy berusia 28 thn dan ibu kpd 2 org ank..baru2 ini(27 sept 11) sy dtg haid kali pertama selepas ank kedua sy berusia sthn 8 bln..sy mnyusu bdn sepenuhnya..haid sy dtg slama 7 hari spt biasa..dan pada24 oktber 11 haid sy datang lagi..tp kali ini yg keluar lendir bercampur darah shj..sy cuma pakai pantyliner je..hari ke4 perut sy terasa mcm ditarik2 beberapa kali..tp x sakit.dari pinggul smpai peha sy terasa lenguh2..harini dah masuk hari kesembilan lendir bercampur darah ni keluar...tp harini lendir darahnya dah x terang n coklet2 je warnanya..sy nak tahu apakah masalah sy doktor...terima kasih doktor...

Pro Natural berkata...

Mualaikumsalam,

Pengeluaran lendir bercampur sedikit tompok-tompok darah ya ng anda alami dipanggil spotting berlaku mungkin menandakan bahawa samada wujudnya sejenis gangguan hormon yang tidak seimbang atau mungkin juga terdapat penyakit pada rahim. Jika anda mengalami spotting lebih panjang dari waktu haid yang tetap, darah itu dianggap sebagai darah istihadah .

Rasa sakit seperti rasa 'cramp' di bahagian tulang pinggul di belakang, di bahagian bawah perut dan sekitar ari-ari dan juga di pinggang adalah simptom senggugut atau dysmenorrhea ,mungkin juga disebabkan masalah kuncupan rahim.

Terima Kasih

Tanpa Nama berkata...

Salam, Terima kasih Dr dengan respons Dr..sy tlh pn membuat pemeriksaan..lendir tlh diambil melalui faraj dn hny menunggu result..sy nk tny Dr..

Soalan 1
Adakah kuman bahaya yg Dr mksudkn itu dpt diubati?

Soalan 2
Adakah kuman spt chlamydia dan gonorhoea tidak dpt dikesan melalui ujian pap smear?..sb sy tlh melakukan ujian smasa brasa skit spt yg sy nyatakan namun tdk tdpt sebarang jangkitan mahupun kuman..lalu sy meminta utk ujian lendiran dilakukan spt yg Dr sarankan..sy amat2 keliru..

Soalan 3
Sy jg turut mengalami pendarahan slps bersama suami..dn dlm bln ini sy mengalami discaj yg bercampur drh..keputusan papsmear sy normal dn hny inflamasi shj yg dikesan..adakah inflamasi tersebut yg menyebabkan pendarahan slps bersama dn discaj bercmpur drh tu keluar Dr? adakah tanda2 yg sy alami itu hmpir2 kpd kanser? nauzubillah..

Soalan 4
Sy tlh mengambil ubt antibiotik 250mg namun stlh diperiksa semula..radang di sekitar pangkal rahim msh byk..Dr di klinik yg sy pigi tu kata radang di sekitar rahim sgt ssh utk dirawat dn..ada hny perlu di monitor shj..adakah ianya btl Dr??..tak kn tak ad ubt yg boleh menghilangkanny?

Maaf Dr sb soalan sy terlalu pnjng..hrp Dr dpt membantu..terima kasih Dr

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum Dr Salwa..
terima kasih krn sudi mnjawab soalan sy..sy nak tnya lg..dokter ada mnyatakan bahawa mungkin wujudnya ganguan hormon n mungkin juga penyakit pd rahim..adakah ianya berkaitan dgn kanser??
perlukah sy mmbuat pemeriksaan lanjut diklinik?adakah apa yg sy alami ni merbahaya dr????
terima kasih Dr....

Tanpa Nama berkata...

Mia,

Salam Dr Salwa, Saya mengalami masalah keputihan keluar bersama darah berwarna coklat. sebelum ini sy x de mengalami sebarang masalah keputihan. kitaran haid saya adalah normal tetapi darah yg coklat sentiasa keluar sehingalah ke kitaran haid yang seterusnya. Jika Dr boleh nyatakan apakah puncanya. sys sudah melakukan papsmear dan ianya normal. Dr hanya mengatakan sy hanya mengalami masalah hormon. sy akan follow up dgn dr pada 12 hb memandangkan darah coklat masih keluar walaupun tak banyak, kadan2 macam ada lendir/urat.

Tanpa Nama berkata...

Salam Dr.Salwa..

sya ingin bertanya..adakah kuman Escherichia coli disebabkan oleh keputihan?..dan adakah kuman ini boleh menyebabkan keradangan pada kawasan sekitar pangkal rahim sekaligus menyebabkan pendarahan slps bersama suami..? Terima kasih Dr

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum Dr,
Sy ingin bertanya ttg mslh yg sy alami skrg..mslh sy..sy tidak di datangi haid selama 2bln dn sy tdk mengandung..sedangkan sy sedang mengambil pil perancang ketika ini..sya sdh 3thn mengambil pil tersebut dn haid sy sentiasa normal..ntah knp tiba2 haid sy tidak kuar..yg kuar hny spt spotting shj..sy amat2 keliru..ble Dr tlg jelaskan?

Pro Natural berkata...

Salam, Terima kasih Dr dengan respons Dr..sy tlh pn membuat pemeriksaan..lendir tlh diambil melalui faraj dn hny menunggu result..sy nk tny Dr..

Soalan 1
Adakah kuman bahaya yg Dr mksudkn itu dpt diubati?

Jawapan
Boleh diubati dengan antibiotik yg khusus dengan jangkitan microorganisma selepas melalui proses kaji kuman

Soalan 2
Adakah kuman spt chlamydia dan gonorhoea tidak dpt dikesan melalui ujian pap smear?..sb sy tlh melakukan ujian smasa brasa skit spt yg sy nyatakan namun tdk tdpt sebarang jangkitan mahupun kuman..lalu sy meminta utk ujian lendiran dilakukan spt yg Dr sarankan..sy amat2 keliru.. )

Jawapan
Kaji-kuman boleh dilakukan dengan kaedah seperti berikut
Sedikit sampel lendir diambil dari kemaluan untuk 2 jenis ujian.

Pemeriksaan terus dengan mikroskop samada kuman bakteria, kulat seperti monilia, trichomonas atau lain-lain. Dan ujian kultur dan sensitiviti
Kuman bakteria boleh disemai dalam media kultur. Oleh itu doktor dapat menentukan jenis bakteria dan jenis ubat yang sesuai untuk merawat pesakit.

Papsmear hanya bertujuan menguji sel-sel kanser sahaja


Soalan 3
Sy jg turut mengalami pendarahan slps bersama suami..dn dlm bln ini sy mengalami discaj yg bercampur drh..keputusan papsmear sy normal dn hny inflamasi shj yg dikesan..adakah inflamasi tersebut yg menyebabkan pendarahan slps bersama dn discaj bercmpur drh tu keluar Dr? adakah tanda2 yg sy alami itu hmpir2 kpd kanser? nauzubillah..

Jawapan
Sepatutnya anda bersyukur sebab saringan papsmear anda normal bermakna anda tidak ada kanser cuma masalah biasa hormon atau lain2nya.Cuba pastikan dengan menjalani kaji kuman yg saya syorkan.

Soalan 4
Sy tlh mengambil ubt antibiotik 250mg namun stlh diperiksa semula..radang di sekitar pangkal rahim msh byk..Dr di klinik yg sy pigi tu kata radang di sekitar rahim sgt ssh utk dirawat dn..ada hny perlu di monitor shj..adakah ianya btl Dr??..tak kn tak ad ubt yg boleh menghilangkanny?

Jawapan
Bukan tidak ada ubat cuba perlu sedikit masa itupun jika anda mengambil langkah2 diet dan sebagainya yg seperti saya jawab padea salah satu soalan diatas (sila baca)bagi masalah hormon tidak seimbang.

Maaf Dr sb soalan sy terlalu pnjng..hrp Dr dpt membantu..terima kasih Dr

Pro Natural berkata...

Assalamualaikum Dr Salwa..
terima kasih krn sudi mnjawab soalan sy..sy nak tnya lg..dokter ada mnyatakan bahawa mungkin wujudnya ganguan hormon n mungkin juga penyakit pd rahim..adakah ianya berkaitan dgn kanser??
perlukah sy mmbuat pemeriksaan lanjut diklinik?adakah apa yg sy alami ni merbahaya dr????
terima kasih Dr....

Jawapan
Mualaikumsalam
Tidak semestinya kanser banyak kemungkinan lain...kes anda merupakan kes yg biasa dialami kebanyakkan wanita.Jaga diet,seimbangkan hormon InsyaAllah

Pro Natural berkata...

Mia,

Salam Dr Salwa, Saya mengalami masalah keputihan keluar bersama darah berwarna coklat. sebelum ini sy x de mengalami sebarang masalah keputihan. kitaran haid saya adalah normal tetapi darah yg coklat sentiasa keluar sehingalah ke kitaran haid yang seterusnya. Jika Dr boleh nyatakan apakah puncanya. sys sudah melakukan papsmear dan ianya normal. Dr hanya mengatakan sy hanya mengalami masalah hormon. sy akan follow up dgn dr pada 12 hb memandangkan darah coklat masih keluar walaupun tak banyak, kadan2 macam ada lendir/urat.

Jawapan
Salam Mia
Sama seperti kes diatas....banyak kemungkinan tetapi masih lagi ditahap kes2 yg biasa bagi kebanyakkan wanita.Anda juga sepatutnya bersyukur sebab papsmear normal bermakna anda tidak ada kanser Jangan terlalu berfikiran negatif sebab stress akan memburukkan keadaan anda

Pro Natural berkata...

Salam Dr.Salwa..

sya ingin bertanya..adakah kuman Escherichia coli disebabkan oleh keputihan?..dan adakah kuman ini boleh menyebabkan keradangan pada kawasan sekitar pangkal rahim sekaligus menyebabkan pendarahan slps bersama suami..? Terima kasih Dr

Jawapan
Salam
E.coli ada di usus dan juga dubur dan kebanyakkan kes wanita yg diserang salur kencing disebabkan cara mengesat dari belakang ke depan selepas membuang air besar menyebabkan e.coli masuk kedalam faraj.Keputihan,pendarahann dan keradangan mungkin disebabkan oleh microorganisma lain bukan e.coli.

Pro Natural berkata...

Assalamualaikum Dr,
Sy ingin bertanya ttg mslh yg sy alami skrg..mslh sy..sy tidak di datangi haid selama 2bln dn sy tdk mengandung..sedangkan sy sedang mengambil pil perancang ketika ini..sya sdh 3thn mengambil pil tersebut dn haid sy sentiasa normal..ntah knp tiba2 haid sy tidak kuar..yg kuar hny spt spotting shj..sy amat2 keliru..ble Dr tlg jelaskan

Jawapan
Mualaikumsalam,
Kebanyakkan kes seperti anda mengalami ketidak seimbangan hormon.Jika anda mengambil pil perancang cuba tukar kepada jenama Yasmin mungkin dapat membantu mengimbang kembali hormon anda.

Tanpa Nama berkata...

Assalam Dr,
Saya mempunyai masalah pendarahan slps bersama suami..semenjak perkara ini terjadi saya amat takut utk bersama suami dan mmg kmi jarang bersama semenjak saya mengalami mslh ini..kerana saya akan menjadi stress dan murung selamaberminggu2 apabila melihat ada drh yg keluar..saya tlh melakukan ujian pap dan ianya normal alhamdulillah..tp drh tersebut msh jg keluar..saya buntu dgn mslh yg saya alami..adakah Dr mempunyai jln penyelesaianny? tlg la saya...:-((

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum Dr Salwa,
Terima kasih di atas respons Dr ttg E-coli tu..jd Dr klu E-coli tdk menyebabkan keputihan,pendarahan dn keradangan..mikroorganisma apa yg tlh menjangkiti sy?..sb sy dh bt pap..dan ujian swab namun kuman e-coli shj yg dikesan..ujian ap lg yg perlu sya lakukan utk mengesan kehadiran mikroorganisma lain tersebut ya Dr? hrp Dr ble terangkan ujian yg ble sy lakukan lg..terima kasih Dr..

Setia berkata...

Salam Dr,
Sy dh bc smua ptanyaan dn jwapan2 dlm blog ni..sy bc byk jwapan drpd Dr ttg gangguan hormon..d sni sy nk tny Dr mcna cara utk mendiagnos mslh gangguan hormon ni ya Dr?..Terima Kasih

Pro Natural berkata...

Salam Dr,
Sy dh bc smua ptanyaan dn jwapan2 dlm blog ni..sy bc byk jwapan drpd Dr ttg gangguan hormon..d sni sy nk tny Dr mcna cara utk mendiagnos mslh gangguan hormon ni ya Dr?..Terima Kasih

Salam,
Antara penyebab ketidakstabilan hormon wanita biasanya dipengaruhi oleh kitaran haid,masalah tiroid,kencing manis juga kehamilan yg menyebabkan naik turunya hormon anda.

Antara gejala ketidakstabilan hormon yang paling ketara seperti sering merasa cemas, kehilangan nafsu makan, insomnia dan kurang konsentrasi. Berkurangnya keghairahan seks dan meningkatnya jumlah peluh pada waktu malam .Ada juga wanita yg dilahirkan dengan genetik yg cenderung kepada ketidakseimbangan hormon secara semulajadi.

Pro Natural berkata...

Assalamualaikum Dr Salwa,
Terima kasih di atas respons Dr ttg E-coli tu..jd Dr klu E-coli tdk menyebabkan keputihan,pendarahan dn keradangan..mikroorganisma apa yg tlh menjangkiti sy?..sb sy dh bt pap..dan ujian swab namun kuman e-coli shj yg dikesan..ujian ap lg yg perlu sya lakukan utk mengesan kehadiran mikroorganisma lain tersebut ya Dr? hrp Dr ble terangkan ujian yg ble sy lakukan lg..terima kasih Dr..

Salam,
Saya dah jelasjan seperti soalan diatas iaitu dgn cara kaji kuman

Tanpa Nama berkata...

cik dinatadiaz,
salam doc,sya berusia 23thun dan tlh bkhawin.Dn sya mempunyai masalah keputihan yg berbau tp sya tdk perna berjmpa dgn doctr,namun 3 bulan yg lalu saya telah mengalami keputikan yg diiringi warna kemerah-merahan dan berbau...selepas bulan berikutnya haid saya berhenti,dan pada bulan yg ke 3 haid saya kembali semula tapi pada tarikh yg berlainan.... tolnglah bantu saya doc,sya sgt menginginkn cahaya mata,namun sya juga takut sya telah dijangkiti kuman yg brbahaya...

Pro Natural berkata...

Assalam Dr,
Saya mempunyai masalah pendarahan slps bersama suami..semenjak perkara ini terjadi saya amat takut utk bersama suami dan mmg kmi jarang bersama semenjak saya mengalami mslh ini..kerana saya akan menjadi stress dan murung selamaberminggu2 apabila melihat ada drh yg keluar..saya tlh melakukan ujian pap dan ianya normal alhamdulillah..tp drh tersebut msh jg keluar..saya buntu dgn mslh yg saya alami..adakah Dr mempunyai jln penyelesaianny? tlg la saya...:-((

Salam,
Soalan sama juga sudah dijawab iaitu gangguan hormon,takungan darah atau kuman STD.Saringan papsmear menandakan anda bebas dari kanser tetapi papsmear tidak dapat mengesan kuman lain.Cuba lakukan kaji kuman seperti yg telah dijelaskan diatas.

Pro Natural berkata...

cik dinatadiaz,
salam doc,sya berusia 23thun dan tlh bkhawin.Dn sya mempunyai masalah keputihan yg berbau tp sya tdk perna berjmpa dgn doctr,namun 3 bulan yg lalu saya telah mengalami keputikan yg diiringi warna kemerah-merahan dan berbau...selepas bulan berikutnya haid saya berhenti,dan pada bulan yg ke 3 haid saya kembali semula tapi pada tarikh yg berlainan.... tolnglah bantu saya doc,sya sgt menginginkn cahaya mata,namun sya juga takut sya telah dijangkiti kuman yg brbahaya..

Salam,
Anda sepatutnya tidak membiarkan infeksi keputihan terlalu lama sebab ia boleh memudaratkan sekiranya terdapat jenis2 microorganisma yg menyerang pangkal rahim dsb lebih2 lagi anda inginkan cahayamata.Anda harus faham bahawa jangkitan bukan boleh di rawat dgn daun sirih,jamu atau suplemen shj jika ianya ditahap infeksi.Saya syorkan anda berjumpa Dr atau dapatkan Terapi PRK dari laman web http://www.doktorherba.com

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.
Tanpa Nama berkata...

cik dinatadiaz,

terima kasih doc,atas jwpan yg doc berikan.
td sya lupa tya doc,adakah masalah saya ini berbahaya,dan apakah jenis jangkitan yg saya telah alami ini?

Tanpa Nama berkata...

salam Dr, Salwa terima kasih di atas jwapan yg Dr berikan..

Tanpa Nama berkata...

Dr, sy nk tny lg..adakah ujian swab lelehan faraj yg saya lakukan br2 ini..berbeza dgn ujian kaji kuman yg Dr sarankan kpd saya? bagaimana plk ujian kaji kuman ini dijalankan?..terima kasih Dr..

Lia berkata...

Assalamualaikum Dr,
Semenjak bulan Ogos yg lalu sehingga kini sy mengalami mslh dgn kitaran hiad sy yg dahuluny normal. Haid sy hny keluar sprt keputihan yg bercmpur dgn drh..terlalu sedikit..ini amat2 menggangu sy terutama uk bersolat kerana sy keliru sama ad ianya darah haid atau tdk..tp ia keluar mmg di saat haid sy yg spttny..utk makluman Dr, sy jg mempunyai mslh keluar sedikit drh slps bsama suami..adakah mslh haid sy ada kaitan dgn mslh pendarahan slps brsama Dr?..sy tlh melakukan ujian pap smear pd bln Ogos lalu dn kputusanny normal..apakah penyakit sbnr yg sy alami Dr?..bagaimana utk sy mengatasi mslh haid sy agar kembali normal?..terima kasih Dr

Tanpa Nama berkata...

Dr, btlkah penggunan EPO ble membantu utk menstabilkan semula hormon terutama dlm mslh haid?..apakah itu benar Dr? ap pendapat Dr?

Pro Natural berkata...

Dr, sy nk tny lg..adakah ujian swab lelehan faraj yg saya lakukan br2 ini..berbeza dgn ujian kaji kuman yg Dr sarankan kpd saya? bagaimana plk ujian kaji kuman ini dijalankan?..terima kasih Dr..

Saya copykan jawapan kepada soalan yg sama

Jawapan
Kaji-kuman boleh dilakukan dengan kaedah seperti berikut
Sedikit sampel lendir diambil dari kemaluan untuk 2 jenis ujian.

Pemeriksaan terus dengan mikroskop samada kuman bakteria, kulat seperti monilia, trichomonas atau lain-lain. Dan ujian kultur dan sensitiviti
Kuman bakteria boleh disemai dalam media kultur. Oleh itu doktor dapat menentukan jenis bakteria dan jenis ubat yang sesuai untuk merawat pesakit.

Papsmear hanya bertujuan menguji sel-sel kanser sahaja

Pro Natural berkata...

Lia berkata...

Assalamualaikum Dr,
Semenjak bulan Ogos yg lalu sehingga kini sy mengalami mslh dgn kitaran hiad sy yg dahuluny normal. Haid sy hny keluar sprt keputihan yg bercmpur dgn drh..terlalu sedikit..ini amat2 menggangu sy terutama uk bersolat kerana sy keliru sama ad ianya darah haid atau tdk..tp ia keluar mmg di saat haid sy yg spttny..utk makluman Dr, sy jg mempunyai mslh keluar sedikit drh slps bsama suami..adakah mslh haid sy ada kaitan dgn mslh pendarahan slps brsama Dr?..sy tlh melakukan ujian pap smear pd bln Ogos lalu dn kputusanny normal..apakah penyakit sbnr yg sy alami Dr?..bagaimana utk sy mengatasi mslh haid sy agar kembali normal?..terima kasih Dr

Salam,
Masalah anda adalah masalah yg sama dialami ramai wanita juga seperti kebanyakkan soalan yg ditanyakan kepada saya.Keraguan anda tentang kanser telah terjawab dgn ujian papsmear kini anda perlu menanggani masalah perubahan atau gangguan hormon yg juga dialami oleh ramai wanita.Cuba baca jawapan saya diatas bagi mengimbang semula hormon.

Tanpa Nama berkata...

salam,Dr

sy ibu yg masih menyusukan bayi berumur 9bulan, sy tidak dtg haid sejak selepas bersalin tetapi kini sejak bayi mula makan sy dapati ada darah yg sedikit tetapi berpanjangan sehingga berminggu2 adakalanya bercampur keputihan.fyi sejak lepas bersalin sy mengalami masalah keputihan sehingga trpaksa memakai panty liner tiap hari dan adakalannya berbau hanyir.sy sudah mengambil antibiotik yg dimasukkan melalui vagina ttp tiada perubahan.satu lagi baru2 ini sy perasan ada seperti bebola kecil di dlm kemaluan ketika mencucinya.tlg bantu sy.tq

ain berkata...

Dr,
Saya mengalami mslh haid semenjak 6bln kebelakangan ini sm spt yg di alami oleh sesetangah warga blog ini..bagaimanalah cara utk menyelesaikan mslh hormon yg tdk stabil ya Dr?..sy tlh menggunakan pil perancang spt yg d sarankan oleh klinik yg sy kunjungi namun haid msh bermslh..keluar terlalu sedikit spt x haid..adakah Dr dpt memberikan nama ubt yg ble membantu utk melancarkan atau menggalakkan pengeluaran haid selain ubt perancang..

Pro Natural berkata...

salam,Dr

sy ibu yg masih menyusukan bayi berumur 9bulan, sy tidak dtg haid sejak selepas bersalin tetapi kini sejak bayi mula makan sy dapati ada darah yg sedikit tetapi berpanjangan sehingga berminggu2 adakalanya bercampur keputihan.fyi sejak lepas bersalin sy mengalami masalah keputihan sehingga trpaksa memakai panty liner tiap hari dan adakalannya berbau hanyir.sy sudah mengambil antibiotik yg dimasukkan melalui vagina ttp tiada perubahan.satu lagi baru2 ini sy perasan ada seperti bebola kecil di dlm kemaluan ketika mencucinya.tlg bantu sy.tq

Jawapan

Salam,
Ketika penyusuan bayi, hormon susu (Prolaktin) meningkat dalam aliran darah ibu. Hormon ini menghalang penetasan telur berlaku dan menghentikan kitaran haid. Adalah menjadi perkara yg lumrah bagi ibu yg menyusu,adapun selepas bersalin atau keguguran kadar pH didalam faraj meningkat dan sel-sel yang melindung dari iritasi juga berkurang.Jangkitan bakteria & kulat akan mudah berlaku. Jika tidak berjaya dengan rawatan antibiotik anda boleh cuba terapi prk dan mengimbang semula bakteria didalam tubuh dengan meminum yogurt atau yakult 2 atau 3 kali sehari semasa dalam rawatan.Biasanya kes2 serupa akan pulih dalam masa beberapa hari.Insya’Allah.

Pro Natural berkata...

ain berkata...

Dr,
Saya mengalami mslh haid semenjak 6bln kebelakangan ini sm spt yg di alami oleh sesetangah warga blog ini..bagaimanalah cara utk menyelesaikan mslh hormon yg tdk stabil ya Dr?..sy tlh menggunakan pil perancang spt yg d sarankan oleh klinik yg sy kunjungi namun haid msh bermslh..keluar terlalu sedikit spt x haid..adakah Dr dpt memberikan nama ubt yg ble membantu utk melancarkan atau menggalakkan pengeluaran haid selain ubt perancang..

Jawapan

Salam Pn Ain,
Sebenarnya masalah gangguan kitaran haid ini adalah satu masalah yg agak kompleks sebab terdapat banyak juga kemungkinan lain selain dari punca utama iaitu hormon.Adalah tidak adil bagi saya memberikan preskipsi tanpa membuat pemeriksaan teliti.Faktor lain seperti tekanan emosi (stress) kegemukan(obesiti),ketidaksuburan,kehamilan,menyusu,pengambilan ubat2an yg tinggi kandungan prolaktin atau tekanan jasmani seperti kesedihan juga boleh mengganggu kitaran haid anda.Saya syorkan anda membuat pemeriksaan darah bagi melihat tahap hormon dahulu sebelum mencari penyekesaian lain .

Pening kepala berkata...

Saya dah lama dapat keputihan, sejak saya form 3(1993) sampailah sekarang dah umur 33 dan beranak 2. Jenis gatal merenyam dan berbau.. pegi klinik, dr bg ubat yg masuk dalam.. seminggu OK pastu dtg balik. lagi teruk, dapat keputihan yg berbau ikan hanyir plak. Taun 2007, masa mengandung dulu lagi teruk, kaler ijau kuning dan bau ikan rebus. Pegi hopital buat swap dan resultnya GBS. Saya rasa keputihan saya teruk sangatlah sampai tader ubat ble baikkan. Hubby pun da start komplen berbau dan tanak bersama selagi tak hilangkan masalah tu.

Persoalannya, saya berminat na try produk PRK yg puan jual tapi adakah masalah saya diatas ni boleh diatasi dgn ubat herba tu?

ain berkata...

terima kasih Dr atas jwapan yg diberikan..jika Dr tdk keberatan ble Dr berikan nama yg lebih spesifik ttg ujian drh utk mengesan keseimbangan hormon tu Dr?..supaya mudah utk sy mklumkan kpd dr yg akan sy kunjungi nti..terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

Salam Dr,
Sy nk tny btl tk klu kt mkn EPO hormon kt ble distabilkan semula..dn haid ble lancar?..

Ibu Risau berkata...

Assalamualaikum Dr,
Mslh sy mengenai perdarahan slps bersama tlh terjawab slps keputusan ujian pap normal..bgt jg dgn ujian swab..tp yg menghairankn sy knp mslh drh yg keluar slps bersama msh ad??..tlg la sy Dr..ad tk ap2 ubt yg ble mengatasiny??..bantu sy Dr..

Pro Natural berkata...

Pening kepala berkata...

Saya dah lama dapat keputihan, sejak saya form 3(1993) sampailah sekarang dah umur 33 dan beranak 2. Jenis gatal merenyam dan berbau.. pegi klinik, dr bg ubat yg masuk dalam.. seminggu OK pastu dtg balik. lagi teruk, dapat keputihan yg berbau ikan hanyir plak. Taun 2007, masa mengandung dulu lagi teruk, kaler ijau kuning dan bau ikan rebus. Pegi hopital buat swap dan resultnya GBS. Saya rasa keputihan saya teruk sangatlah sampai tader ubat ble baikkan. Hubby pun da start komplen berbau dan tanak bersama selagi tak hilangkan masalah tu.

Persoalannya, saya berminat na try produk PRK yg puan jual tapi adakah masalah saya diatas ni boleh diatasi dgn ubat herba tu?

Salam,
Utk pengetahuan Pn saya hanya penel penasihat utk Dr Herba Industries dan saya tidak jual produk cuma akan mengesyorkan terapi prk sebagai rawatan alternatif kepada antibiotik sebab pada pengetahuan saya cuma ada 2 rawatan ini yg sesuai bagi kes keputihan.

Keputihan boleh dikawal dgn memakan produk suplemen seperti jamu,sirih dsb tetapi jika ianya ditahap jangkitan maka rawatan terapi atau antibiotik diperlukan.

Jika pn gagal dgn ubatan antibiotik boleh juga cuba terapi prk dan ramai juga wanita yg saya syorkan terapi ini mengucapkan syukur dan terima kasih sebab ada juga kes yg dah hampir 30 thn.Apapun saya cuma memberi konsultansi percuma dan keputusan utk membeli atau merawat ada ditangan anda.

Pro Natural berkata...

ain berkata...

terima kasih Dr atas jwapan yg diberikan..jika Dr tdk keberatan ble Dr berikan nama yg lebih spesifik ttg ujian drh utk mengesan keseimbangan hormon tu Dr?..supaya mudah utk sy mklumkan kpd dr yg akan sy kunjungi nti..terima kasih..

Salam Ain,
Blood test adalah spesifik bagi menguji tahap hormon tetapi adalah lebih baik betanyakan dr anda sebab ada beberapa kaedah lain juga seperti saliva test (airliur dsb )Sila tanya dr anda dulu ye.

Pro Natural berkata...

Salam Dr,
Sy nk tny btl tk klu kt mkn EPO hormon kt ble distabilkan semula..dn haid ble lancar?..

Salam,
Maaf saya tidak dapat jawab soalan ini sebab saya tidak ada bukti yg kukuh tentangnya.Sepanjang pengetahuan saya haid bukan shj boleh dilancarkan tanpa mengetahui punca gangguan

Pro Natural berkata...

Ibu Risau berkata...

Assalamualaikum Dr,
Mslh sy mengenai perdarahan slps bersama tlh terjawab slps keputusan ujian pap normal..bgt jg dgn ujian swab..tp yg menghairankn sy knp mslh drh yg keluar slps bersama msh ad??..tlg la sy Dr..ad tk ap2 ubt yg ble mengatasiny??..bantu sy Dr..

Mualikumsalam,
Sekurang2nya anda boleh bersyukur sebab bebas kanser dan utk mengetahui lebih lanjut tentang cara mengatasinya ketidak seimbangan hormon cuba baca banyak jawapan saya tentang masalah serupa diatas

siti berkata...

Dr,
Sy mengalami mslh haid..haid sy akn keluar dlm bntuk keputihan yg bercampur tompok2 drh utk 3-4 hari dn stlh hari ke4 atau ke5 baru la haid sy yg btl2 drh pekat keluar dn agak kental ttp tdk byk..adakah ianya normal Dr?..utk pengetahuan Dr jg, sy bru berhenti mengambil pil Mercilon..adakah iainy kesan dari pemberhentian pengambilan pil tersbut Dr?..dn berapa lamakah maslh ini akn pulih?..terima kasih Dr

Pro Natural berkata...

Dr,
Sy mengalami mslh haid..haid sy akn keluar dlm bntuk keputihan yg bercampur tompok2 drh utk 3-4 hari dn stlh hari ke4 atau ke5 baru la haid sy yg btl2 drh pekat keluar dn agak kental ttp tdk byk..adakah ianya normal Dr?..utk pengetahuan Dr jg, sy bru berhenti mengambil pil Mercilon..adakah iainy kesan dari pemberhentian pengambilan pil tersbut Dr?..dn berapa lamakah maslh ini akn pulih?..terima kasih Dr

Salam,
Selagi haid ini tidak memudaratkan seperti keluar dengan banyak, berpanjangan sehingga menyebabkan `anemia’, anda tidak perlu panik sebab ianya memang normal setelah berhenti mengambil Mercilon.Pada lazimnya jika haid sebelum mula mengambil dan mengamalkan pil perancang tidak menentu, maka setelah berhenti makan pil, kitaran haid kembali kepada asalnya. Kitaran haid seseorang wanita dikawal oleh rangsangan dari ovari. Jika ovari mempunyai masalah, haid akan jadi tidak menentu.
Sekiranya haid sebelum ini adalah normal, pengambilan pil hormon yang berpanjangan boleh menyebabkan ‘gangguan’ pada ovari disebabkan sekian lama tidak berfungsi. Kadang kala ia mengambil masa agak lama untuk pulih.

irene berkata...

Hi Dr,
Sy teringin nk mendapatkan rwatan secaralngsung dgn Dr..ble sy dptkn alamt klinik Dr tk..mudah rsany nk berkomunikasi dgn Dr..Dr kn seorg wanita dn amat memahami mslh wnita..thnx Dr..

Tanpa Nama berkata...

Salam Dr,

terimakasih atas ulasan Dr, sy telah mendapat rawatan susulan pada 12/11 berkenaan masalah keluar darah coklat selama sebulan lebih tu. Alhamdulillah, sekarang x de lagi keluar tompok2 coklat tu. maybe masalah hormon kot.

tq, Mia

Tanpa Nama berkata...

salam
saya terasa gatal di bahagian vagina. saya dah berjumpa docter and docter just cakap saya kena infection vaginasis. dia bagi saya cream dan alhamdulillah gatal tu dah kurang banyak. tapi keputihan saya seperti tisu basah. adakah itu normal sbb saya ada infection? saya takut kalau tak dapat sembuh lansung.

Tanpa Nama berkata...

salam..doc..sjek akhir2 nie sye mnjalami bau yg busuk pada raraj ketka mlakukn hubungn dgn suami,ape msalah yg sye alami doc?risau dn takut sgt2.

Tanpa Nama berkata...

Salam Dr, bagaimana cara untuk menghentikan drh yg sering keluar bersama lendir2..keadaan ini sy alami slps wktu haid..tp ianya agak berpanjangan sehingga berminggu2 dn menyukarkan sy utk menunaikan solat..pls respon dr Dr..

Tanpa Nama berkata...

lm ny tgu respons dr Dr..bz agakny Dr ye..

Pro Natural berkata...

salam
saya terasa gatal di bahagian vagina. saya dah berjumpa docter and docter just cakap saya kena infection vaginasis. dia bagi saya cream dan alhamdulillah gatal tu dah kurang banyak. tapi keputihan saya seperti tisu basah. adakah itu normal sbb saya ada infection? saya takut kalau tak dapat sembuh lansung.

Salam,
Pendapat saya anda menunjikkan simptom infeksi candida albican atau kulat bukan bacterial vaginosis.Apabila kegatalan hilang tetapi masih keluar seperti tisu basah atau berketul2 kecil itu menandakan anda masih belum pulih sepenuhnya.Mungkin agak lambat sedikit disebabkan tiada suplemen susulan utk mengimbang kembali inbalance bakteria didalam tubuh.Perlu diingat antibiotik berfungsi melawan jangkitan dgn membunuh semua bakteria termasuk yg baik.Bagi menokok kembali bakteria baik anda perlu ambil yogurt,yakult,tempeh atau sayuran hijau dlm dos yg banyak ketika rawatan.

Pro Natural berkata...

salam..doc..sjek akhir2 nie sye mnjalami bau yg busuk pada raraj ketka mlakukn hubungn dgn suami,ape msalah yg sye alami doc?risau dn takut sgt2.

Salam,
Keadaan ini selalunya berlaku pada wanita yg mengalami bacterial vaginosis (BV),jgn terlalu risau sebab ramai wanita juga mengalami keadaan ini.Puncanya seperti biasa inbalance bakteria didalam tubuh.Kes2 BV saya selalu syorkan 2 jenis rawatan iaitu antibiotik dari klinik atau terapi prk dari Dr Herba Industries http;//www.doktorherba.com

Pro Natural berkata...

Salam Dr, bagaimana cara untuk menghentikan drh yg sering keluar bersama lendir2..keadaan ini sy alami slps wktu haid..tp ianya agak berpanjangan sehingga berminggu2 dn menyukarkan sy utk menunaikan solat..pls respon dr Dr..

Salam,
Seperti jawapan saya pada kebanyakkan soalan yg ditanyakan,anda mungkin mengalami keadaan yg dipanggil Post-menstrual staining atau spotting dalam bahasa inggeris. Saya kurang jelas tentang kuantiti darah yg keluar bersama lendir tetapi jika kuantitinya banyak ada kemungkinan juga kes fibroid.

Keadaan tersebut mungkin menandakan bahawa samada wujudnya sejenis gangguan hormon yang tidak seimbang atau mungkin juga terdapat penyakit pada rahim. Jika anda mengalami spotting lebih panjang dari waktu haidnya yang tetap, darah itu dianggap sebagai darah istihadah dan anda boleh mengambil ghusul untuk menyucikan diri supaya boleh beribadah. Nasihat saya adalah anda perlu berjumpa dr untuk mendapat diagnosis sebenar keadaan anda.

Pro Natural berkata...

irene berkata...

Hi Dr,
Sy teringin nk mendapatkan rwatan secaralngsung dgn Dr..ble sy dptkn alamt klinik Dr tk..mudah rsany nk berkomunikasi dgn Dr..Dr kn seorg wanita dn amat memahami mslh wnita..thnx Dr..

Hi Irene,
Maaf ye,saya terlepas pandang your posting.Sorry lah dear,buat masa ini saya tidak practice lagi diklinik sebab saya lebih menumpukan bidang R&D dan berpusat di Kuantan,Pahang.Blog ini pun saya hadirkan bagi tujuan membantu memberi pendapat kedua atau nasihat bagi wanita yg mengalami masalah kesihatan sebagai salah satu tanggung jawab sosial saya kepada masyarakat.

Tanpa Nama berkata...

slm...sy berumur 27 thn...sy mengalami masalah keputihan yang agak teruk sehingga keluar lendir berdarah diantara waktu haid...sy juga mengalami sakit perut pada sebelah kanan dan senak pada ari2.selepas bersama suami pn ada keluar darah campur ngan lendir...apakah mslhnye dan mcm mn nk atasi mslh ni?tq

Tanpa Nama berkata...

terima kasih Dr ats respons Dr..smga skit sy hny gangguan hormon x tdk terdpt mslh pd rahim..amin.
Utk makluman Dr..Sy sd berjumpa dgn pkar skit puan ttp dia hny mengesyorkan sy utk mkn pil perancang agar hormon stabil..ttp sy tdk mahu kerana sy ingin mengandung lg utk ank yg kedua..Dr mcna cra utk mendiagnos skit pada rahim selain ultrasound dkt prt? terima kasih Dr..

Tanpa Nama berkata...

salam..
saya sudah pun sembuh dari jangkitan kulat infeksi candida albican.. tapi lebih kurang 2minggu lepas tu,vagina saya terasa gatal semula..sebab apa gatal2 ni jadi balik?adalah sebab saya tak habiskan antibiotik yg diberi docter ataupun mmg saya tk blh sembuh?

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

assalammualaikum doktor.
saya berumur 19 tahun. berdasarkan komen2 yang sy baca, saya dapati ia memang ada kena mengena dengan diri saya. cecair yang keluar di kemaluan saya kadang2 berwarna hijau atau kuning dan mengeluarkan bau yang tidak meyenangkan. Saya nak tambah satu lagi. di bahagian perut sebelah kanan yang sebaris dengan pusat terasa sakit sedikit seperti seseorang yang tekan lebam dia. apakah saya sedang mengalami masalah yang serius? tapi haid saya cukup dan teratur. Kadang2 sakit tu ada kadang2 tidak. Sebelum ingin membuang air kecil bahagian itu juga akan sakit.

Miwa Ismail berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

DOK,
SAYA MENGALAMI KEPUTIHAN BERDARAH TETAPI DENGAN JUMLAH YANG SIKIT DAN BERLANJUTAN SELAMA 2HARI. TETAPI SAYA TIDAK MENGALAMI SAKIT ATAU SENAK DI BAHAGIAN ARI-ARI. APAKAH PUNCA-PUNCA TERSEBUT? ADAKAH SAYA MENGANDUNG?

Miwa Ismail berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

DOK,
SAYA MENGALAMI KEPUTIHAN BERDARAH TETAPI DENGAN JUMLAH YANG SIKIT DAN BERLANJUTAN SELAMA 2HARI. TETAPI SAYA TIDAK MENGALAMI SAKIT ATAU SENAK DI BAHAGIAN ARI-ARI. APAKAH PUNCA-PUNCA TERSEBUT? ADAKAH SAYA MENGANDUNG?

Miwa Ismail berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Tanpa Nama berkata...

Salam doktor,

Saya berumur 22 tahun, saya dapati keputihan saya berwarna coklat (mengandungi darah tetapi dalam kuantiti yg amat sedikit). ia berlaku sejurus haid saya habis, selama 2-3 hari. sebelum ini saya turut mempunyai masalah keputihan dalam kuantiti yang sedikit tetapi setiap hari. Adakah masalah ini akan menyebabkan saya tidak subur (mandul)setakat ini, kitaran haid saya teratur. Apakah yang menyebabkan perkara ini berlaku, bagaimana cara saya untuk mengatasi nya. Saya bakal melangsungkan perkahwinan bulan depan, masalah ini sangat merungsingkan saya. Harap doktor dapat membalas nya dengan kadar segera.

Tanpa Nama berkata...

salam dr,

saya ingin bertanya sekiranya sekitar kemaluan berwarna merah, adakah dsebabkan oleh jangkitan kulat? adakah dsebabkan kekeringan? saya menghadapi masalah di mana sekitar kemaluan saya berwarna merah dan kulit d sekitar mengelupas. kadang2 saya berasa gatal terutama sebelum dtg haid berserta ketulan2 kecil berwarna putih tetapi tidak berbau. adakah ini dsebabkan Candida Albican (Kulat) atau BV? apakah cara utk mengubatinya?

Tanpa Nama berkata...

Alahai mn la Dr fav sy pi ni..lm dh tgu respons tp x ad2 lg..pi bcti kot..??..;-(

Laila berkata...

Assalm Dr,
Saya ingin bertanya ttg mslh yg saya hadapi..mcm ni Dr..saya tlh berhubungan dgn suami pd hari haid saya yg ke-8..pd wktu itu mshh terdapat sedikit lendir dn drh keluar apabila saya buang air kecil..di sbbkn suami akn pergi bertugas jauh dn ingin menunaikn tuntutan sbg isteri saya tlh berhubungan dgn suami..tp slps berhubungan drh haid saya tetiba keluar lebih byk sedikit dr sblmny(hny sedikit lendir dn drh ketika buang air kecil)..adakah drh yg tetiba keluar lbh byk tu sisa baki drh haid saya yg belum kering Dr?..hrp Dr dpt memberi penjelasan..nk g jmp Dr kt klinik rasa malu la plk..;-(

Tanpa Nama berkata...

sy remaja berusia 19thun dan mengalami masalah keputihan. dah lama hal ini terjadi, sejak sy form1. tp pd awlnye sy rs perkara ini biasa, tp lama kelamaan sy mula bimbang. kdang2 bau nye bsuk dan sgt kuat.warnanya kuning, amount nye byk., kdang2 kuning kehijauan. kdang2 ad jgak cecair jernih yg mngalir keluar mmbuatkn panty sy bsah *maaf jika description sy trlalu detail dan menjijikkan* yg pasti, keputihan mmg xprnah putus keluar dr kemaluan sy. seringkali ia seakan bergentel. ini menjadi satu masalah yg berat bg sy ketika sy mahu mandi wajib setelah haid. amat susah untuk sy tentukan sama ada sy telah suci dari darah haid atau pn belum.ini mengakibatkn sy tidak tenang serta mandi wajib berulang kali.apabila it seems like the last day of my period, tp stain warna kuning striking yg hampir ke jingga masih ada.adakah sy telah suci dr haid atau pn msih belum boleh mandi wajib? boleh tlg sy? adkah sy terkena any infection? minta pandangan dr dokotr. terima kasih. assalamualaikum.

«Lebih lama ‹Lebih lama   1 – 200 daripada 343   Terbaru› Baru»

Copyright © Info Kesihatan Wanita | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com | BTheme.net      Up ↑