Selasa, 5 Ogos 2014

Punca Faraj Kering


Bismillah,
Selamat Hari Raya Aidilfitri,ma'af zahir dan batin

Setiap wanita tidak kira usia tua ataupun muda boleh mengalami kekeringan faraj. Ini mungkin berlaku akibat dari faktor-faktor fisiologi, seperti perubahan hormon atau kesan sampingan ubat, isu emosi dan psikologi, seperti tidak terangsang,kurang berkeinginan ataupun kebimbangan.

Masalah ini akan mengakibatkan hubungan kelamin menyakitkan dan ramai wanita yang terpaksa berpaling kepada penyelesaian yang cepat dan  mudah iaitu dengan pengunaan produk  pelincir bagi membantu memudahkan penetrasi namun ianya hanya penyelesaian yang bersifat sementara.Apa yang sangat dikhuatiri ialah pengunaan produk pelincir jika kurang berhati-hati boleh memicu kepada masalah jangkitan kuman pada faraj.

Kelembapan Faraj

Adapun kelembapan faraj semula jadi dan cecair yang membuatkan faraj lembap dihasilkan dari mukosa faraj, pangkal rahim, cecair daripada rahim dan daripada saluranFalopio. Isi padu kelembapan ialah antara 20 hingga 120 gram dan cecair ini akan berubah mengikut putaran hormon dan umur yang mana cecair faraj akan berwarna putih dan lebih jernih ketika  waktu subur.

Namun terdapat beberapa keadaan yang boleh membawa kepada kekeringan faraj berlaku,antaranya:-

Perubahan hormon

Kekeringan faraj boleh berlaku akibat dari penurunan tahap estrogen semasa menopaus, pre menopaus, selepas bersalin, atau semasa menyusu bayi.

Rawatan kanser seperti kemoterapi dan radiasi pelvis juga boleh membawa kepada penurunan hormon estrogen dan boleh mengakibatkan faraj kering.Faraj bergantung kepada hormon estrogen untuk kesihatan.

Ubat-ubatan.

Alahan kepada ubat yang mengandungi antihistamin serta ubat-ubatanpenyakit  asma boleh membawa kesan pengeringan dalam badan dan menyebabkan pelinciran faraj berkurangan.

Mandi dalam kolam renang dan berendam dalam air yang mengandungi garam yang kononnya dapat menyegarkan badan, boleh menyebabkan kekeringan kulit badan dan terutama sekali vulva dan faraj.

Pemakanan

Selain dari kesihatan wanita,hormon estrogen juga berfungsi sebagai sebagai agen pelembab mukosa faraj. Oleh kerana estrogen dihasilkan daripada kolesterol, kemampuan badan menghasilkan kolesterol mencukupi dapat mengimbangkan penghasilan estrogen daripada kolesterol.

Minyak zaitun, minyak habbatus sauda dan minyak primrose mengandungi asid lemak yang sesuai untuk tujuan itu. Selain itu minum air yang mencukupi dapat mengekalkan kelembapan kulit mukosa badan.Sesetengah minuman didapati tidak sesuai untuk mengekalkan kelembapan kulit seperti minuman kopi dan alkohol.

Antara faktor-faktor lain terdapat juga beberapa penyebab selain dari yang telah disebutkan.Umpamanya pengunaan tuala wanita dan pembersih peribadi yang tidak sesuai kerana yang wajib adalah pembersih peribadi yang ada pH 3.8-4.2,pengambilan antibiotik atau ubat selsema,pengunaan sabun detergen untuk mencuci pakaian dalam juga boleh mengakibatkan kesan sampingan dan menyumbang kepada masalah kekeringan faraj.

Semoga Bermanfaat 

Emailkan soalan atau pertanyaan ke alamat email drsalwahassan55@gmail.com sertakan nama,usia dan status kelamin untuk bantu memudahkan saya memahami masalah anda.


FEMININE WASH PILIHAN KAMI

Terkini! pada tahun 2016 kajian yang dijalankan oleh Universiti Harvard di Amerika Syarikat mendapati cnidium monneiri (osthole) komponen aktif yang digunakan dalam Feminine wash Dr Herba membantu melawan sel kanser ovari

Penyelidik dari Universiti Hong kong pula mendapati cnidium monneiri (osthole) sebagai anti kulat,parasit,bakteria dan virus (anti keputihan) 

Sumber:
Anti-tumor effects of osthole on ovarian cancer cells in vitro
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27566206

Osthole: A Review on Its Bioactivities, Pharmacological Properties, and Potential as Alternative Medicine
https://www.hindawi.com/journals/ecam/2015/919616/


Maklumat lanjut sila Whatsapp Dr Herba

0 ulasan:

Copyright © Info Kesihatan Wanita | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com | BTheme.net      Up ↑