Rabu, 17 Disember 2014

Mycoplasma - Bakteria Punca Kemandulan Dan Bayi Pra Matang

bayi-kurang-matang
Bismillah,

Mungkin beberapa nama bakteria yang bakal saya tulis ini agak asing bagi sesetengah wanita.Namun percaya lah nama-nama ini telah lama berada bersama tubuh wanita sejak dizaman bayi lagi.Kita dituntut untuk hidup di muka bumi ini dengan keserdahanaan dan keseimbangan,apabila kita mula cuai dan lupa tentang 2 perkara ini,maka kita akan mudah terdedah dengan masalah jangkitan bakteria yang boleh menjadikan seseorang itu tidak subur,kemandulan dan penyakit lain yang kronik.

Antara mikro organisma yang terlibat dalam ketidak suburan dan kemandulan wanita terdapat beberapa spesies bakteria seperti berikut:-

  • Chlamydia trachomatis (CT)
  • Ureaplasma urealyticum / Ureaplasma parvum (UU)
  • Mycoplasma hominis (MH)
  • Neisseria gonorrhoeae.
Hari ini saya akan fokuskan artikel ini kepada bakteria mycoplasma hominis (MH) dan keterlibatanya secara langsung dalam masalah kesuburan dan kemandulan wanita yang kadangkala tidak diketahui akan puncanya.Mungkin selepas ini banyak soalan yang selama ini menjadi tanda tanya akan terjawab.

Mycoplasma hominis adalah spesies bakteria dalam genus Mycoplasma. Bersama-sama dengan ureaplasmas, mycoplasmas adalah organisma yang paling kecil pernah dikenali.. Mereka sering hadir dalam faraj wanita, tetapi kadangkala bukan berasal dari flora faraj biasa. Beberapa bukti menunjukkan bahawa M. hominis boleh dikaitkan dengan penyakit keradangan pelvis.Tidak seperti bakteria konvensional, MH tidak mempunyai dinding sel . Oleh itu, mereka tidak terdedah kepada penisilin dan antibiotik lain yang bertindak ke atas struktur ini.


Mereka, bagaimanapun, mudah terdedah kepada pelbagai antibiotik spektrum luas, namun kebanyakan antibiotic hanya menghalang penggandaan mereka dan tidak membunuh . Spesies ini diketahui kerap menjajah saluran kemaluan lelaki dan wanita yang aktif secara seksual.Terdapat bukti kaitan bakteria ini dengan sakit demam pasca keguguran dan selepas bersalin.


Mycoplasma Hominis telah dikaitkan dengan pelbagai keadaan patologi. Yang paling kerap adalah jangkitan kelamin pada wanita tetapi tidak pada lelaki. M. hominis adalah salah satu organisma yang berkembang semasa vaginosis bakteria, yang berkaitan dengan Gardnerella vaginalis dan anaerob, tetapi sumbangannya kepada proses patologi masih tidak diketahui.


Walaubagaimanapun, terdapat bukti imbasan mikroskop elektron yang M. hominis mendorong bengkak patologis dalam tiub fallopio yang menyumbang kepada patogenesis salpingitis punca kehamilan luar rahim dan bukti penyebab kemandulan.
M. hominis bertanggungjawab untuk jangkitan yang berkaitan dengan kehamilan dan terdapat bukti kukuh penglibatanya selepas bersalin atau selepas demam keguguran  secara amnya untuk endometritis.


Mycoplasma ini juga telah ditemui dalam spesimen darah, dan cecair serebrospina bagi bayi yang baru lahir  yang disebabkan oleh jangkitan ketika lahir.
Dalam beberapa kes, jangkitan yang teruk dengan tanda-tanda klinikal dan biologi meningitis telah melihat keberadaan mycoplasma ini,terutamanya di kalangan bayi pra-matang yang dilahirkan oleh ibu yang berisiko tinggi.


Bakteria yang dahulunya banyak membantu kehidupan manusia diatas muka bumi .Kini telah mula menjajah dimana-mana sahaja kekosongan tempat didalam tubuh wanita selagi tiada keseimbangan bakteria didalam tubuh.


Bagi wanita yang merancang kesuburan.kehamilan dan juga yang sedang hamil dirayu supaya memikirkan dengan sewarasnya risiko yang tidak berbaloi jika masih mengamalkan kehidupan seharian tanpa keseimbangan bakteria didalam tubuh.Pesanan saya,amalkan diet yang sihat,imun yang kuat,pH yang sesuai untuk faraj 3.8-4.2 dan jauhkan dari produk-produk yang tidak membawa manfaat.


Semoga Bermanfaat








0 ulasan:

Copyright © Info Kesihatan Wanita | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com | BTheme.net      Up ↑