Sabtu, 2 Disember 2017

NAC (N-acetyl cysteine) Vs Pil Hormon Untuk kecutkan Endometrioma (Cysts ovari)- siapakah pemenang?

Bismillah,

Benar kah semua endometrioma (cyst ovari) pesakit endometriosis HANYA perlu dibedah?

Kajian berikut yang dijalankan oleh saintis dari Itali berpendapat sebaliknya,sila ikuti petikan dari kajian yang telah dijalankan baru-baru ini.

Kajian yang dijalankan keatas 92  peserta wanita endometriosis dengan endometrioma (cyst ovari).Mereka telah dibahagikan kepada 2 kumpulan.

Satu kumpulan menerima terapi pil hormon dan kumpulan lain pula mengambil 600mg NAC tiga kali sehari selama tiga hari berturut-turut selama 3 bulan

MOMENT OF TRUTH…..

Hasilnya agak mengkagumkan dimana wanita yang dirawat dengan NAC telah berjaya mengurangkan diameter endometrioma cysts ovari sebanyak 8.2mm secara purata. 
Sementara wanita yang mengambil pil hormon selama 4 bulan hanya menyaksikan pengurangan diameter 1.6mm sahaja

Penyelidik membuat kesimpulan bahawa NAC berkesan merawat endometrioma(cysts) ovari.Dari segi pengurangan saiz cysts pula mereka juga mendapati NAC lebih berkesan daripada rawatan terapi hormon.

Malahan NAC didapati membantu mengembalikan kesuburan pesakit endometriosis dan ini dilakukan tanpa kesan sampingan yang tidak diingini.

Sumber:

A Promise in the Treatment of Endometriosis: An Observational Cohort Study on Ovarian Endometrioma Reduction by N-Acetylcysteine

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3662115/

0 ulasan:

Copyright © Info Kesihatan Wanita | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com | BTheme.net      Up ↑