Sabtu, 11 November 2017

Makanan Dalam Diet Yang Baik Dan Membantu Bagi Pesakit Endometriosis

Bismillah,

Penyakit endometriosis merupakan sejenis penyakit yang agak luar biasa.Mungkin ramai yang tidak mengetahui tentang penyakit ini sedangkan saban hari semakin ramai wanita yang menghidapinya.

Di antara masalah yang ditimbulkan oleh penyakit ini ialah senggugut dan kesakitan ,infertiliti dan keguguran yang mungkin berulang kali.Ia juga boleh menyebabkan berbagai jenis masalah lain seperti pendarahan, gangguan pada salur kencing, kesakitan yang teruk dan lain-lain.  

Walaupun punca endometriosis masih tidak diketahui namun beberapa kajian mendapati dengan cara mengubah gaya hidup dan mengamalkan diet yang sihat membantu mengurangkan gejala dengan ketara dikalangan wanita endometriosis.

Kajian tersebut mendapati mengamalkan sayur-sayuran hijau ,buah-buahan segar serta makanan yang anti inflamasi sepert berikut sangat membantu:-

Sayur saderi,brokoli,buah nenas,minyak kelapa dara,chia seed,flaxseed,kunyit ,halia dan lain-lain.
Makanan yang kaya dengan magnesium juga membantu melegakan rahim dan mengurangkan kesakitan. Ini termasuk biji labu, biji bunga matahari, kacang hitam, badam, pisang, dan bayam.

Sementara makanan yang kaya dengan zat besi juga penting dan membantu menokok semula kehilangan zat besi dalam tubuh hasil daripada pendarahan yang berlebihan.

Sesetengah makanan yang mengandungi tinggi zat besi termasuk hati, daging lembu, bayam, kuning telur dan buah prun.

Selain itu, mengurangkan keradangan juga melegakan sakit sendi dan otot, dan mengawal pengeluaran hormon dengan makanan tambahan yang mengandungi omega-3 seperti flaxseeds, chiaseed, ikan salmon,tuna, sardin, ikan bilis dan ikan kembung didalam diet sangat membantu.

Jika kerap mengalami sembelit yang merupakan sebahagian dari gejala endometriosis.Pengambilan makanan yang tinggi serat seperti  sayur-sayuran, beras perang, buah prun, kelapa, buah ara, kacang, bendi dan sengkuang membantu mengurangkan sembelit.

Semoga Bermanfaat

0 ulasan:

Copyright © Info Kesihatan Wanita | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com | BTheme.net      Up ↑