Ahad, 15 Jun 2014

8 Sebab Mengapa ramai wanita masih dibelenggu masalah Keputihan

Bismillah,

Telah berpuluh-puluh artikel saya tulis tentang masalah persepsi,kini sekali lagi saya terpanggil untuk melakukanya dengan kaedah kefahaman yang lebih mudah untuk dicerna bagi sesetengah wanita,Semoga kaedah ini akan menampakkan hasil yang lebih baik setelah berusaha selama bertahun-tahun dalam memperjuangkan masalah persepsi keputihan dan kaitannya dengan kanser serviks,InsyaaAllah.

NO.1
Masih Kabur tentang ilmu penjagaan bahagian intim yang betul terutama sekali pH faraj WAJIB dikawal sekitar 3.8-4.2 (Pengunaan Feminine wash MESTI ada pH ini)

NO.2

Suka mengamalkan pengunaan bahan-bahan berasaskan kimia seperti sabun,shampu,gel mandian,pad yang berwangian dalam kehidupan seharian padahal ianya telah terbukti hanya menganggu flora bakteria dan meningkatkan pH faraj.

NO.3

Beranggapan keputihan itu perkara biasa sedangkan ianya ternyata luarbiasa dan lambat laun boleh mengakibatkan kemandulan, kanser serviks,kelahiran pra matang,mengandung luar rahim dan banyak lagi.

NO.4

Percayakan produk-produk dipasaran seperti suplemen,jamu,feminine wash,yogurt,daun sireh,manjakani termasuk pad herba boleh merawat keputihan yang sebenarnya TIDAK BENAR SAMASEKALI ,(tiada bukti dari mana-mana kajian sains) walaupun suplemen mungkin baik untuk pelindungan namun ianya tidak bermanfaat sama sekali jika seseorang telah dijangkiti mikroorganisma keputihan disebabkan simptom jangkitan bakteria/virus /kulat/parasit perlukan terapi rawatan yang lebih menyeluruh dan seimbang atau menanggung risiko jangkitan akan berulang-ulang yang boleh mengakibatkan kemandulan.

NO.5
Suka memasukkan bendasing atau bahan dari produk untuk mengetatkan kedalam faraj yang jelas merubah pH faraj dan boleh mengakibatkan ketidakseimbangan bakteria.Ramai yang menggunakan manjakani namun realitinya kajian menunjukkan manjakani elok untuk rawatan mengecutkan buasir.

NO.6
Taksub kepada produk dipasaran yang mengandungi wangian dan antiseptik dengan harapan bau boleh dihilangkan dengan wangian.Sedangkan kajian sains mendapati bauan yang terhasil dari tubuh badan dan juga faraj adalah disebabkan oleh bakteria,tidak mungkin dapat ditutupi hanya dengan wangian atau antiseptik malahan hanya akan menyebabkan ketidakseimbangan bakteria dan lambat laun akan bertukar kepada jangkitan.

NO.7
Wanita selalu beranggapan penjagaan pH muka dan tubuh badan lain lebih penting dari penjagaan pH faraj ,sedangkan membiarkan faraj terdedah kepada penjagaan yang salah akan hanya membuatkan wanita menyesal seumur hidup disebabkan kanser serviks belum ada penawarnya…..

NO.8
Ramai wanita yang masih mengamalkan diet yang berkalori tinggi termasuk makanan dan minuman yang manis.Adapun ramai juga yang masih kabur tentang fungsi makanan atau minuman yang mengandungi bakteria baik,selain membantu pencernaann ianya juga berfungsi sebagai benteng penghadang daripada serang bakteria jahat dan pembiakan kulat yang tidak terkawal.

Semoga Bermanfaat 



FEMININE WASH PILIHAN KAMI

Terkini! pada tahun 2016 kajian yang dijalankan oleh Universiti Harvard di Amerika Syarikat mendapati cnidium monneiri (osthole) komponen aktif yang digunakan dalam Feminine wash Dr Herba membantu melawan sel kanser ovari

Penyelidik dari Universiti Hong kong pula mendapati cnidium monneiri (osthole) sebagai anti kulat,parasit,bakteria dan virus (anti keputihan) 


Sumber:
Anti-tumor effects of osthole on ovarian cancer cells in vitro
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27566206

Osthole: A Review on Its Bioactivities, Pharmacological Properties, and Potential as Alternative Medicine
https://www.hindawi.com/journals/ecam/2015/919616/



Maklumat lanjut sila Whatsapp Dr Herba




Emailkan soalan atau pertanyaan ke alamat email drsalwahassan55@gmail.com sertakan nama,usia dan status kelamin untuk bantu memudahkan saya memahami masalah anda.
 

0 ulasan:

Copyright © Info Kesihatan Wanita | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com | BTheme.net      Up ↑