Khamis, 5 Oktober 2017

Bahaya Triclosan Dalam Kosmetik,Ubat Gigi dan Sabun anti-bakteria

Bismillah,

Baru-baru ini akhbar Metro Harian bertarikh 4 oktober 2017 telah menyiarkan berita tentang bahan kimia yang banyak diguna sebagai anti-kulat,anti bakteria dalam kebanyakkan produk kosmetik,ubat gigi dan sabun.

Kisah ini sebenarnya cerita yang dah lama tetapi masih ramai pengguna yang tidak perihatin khususnya di Malaysia masih tidak menyedari bahawa mereka sedang membelanjakan wang ringgit hanya untuk mendapatkan sesuatu yang sangat membahayakan diri mereka dan keluarga.

Kami telah menulis artikel ini sejak beberapa tahun lalu dan harapan kami semoga dengan tersiarnya berita gempak ini di akhbar akan memberikan kesedaran yang hakiki buat pengguna di Malaysia khasnya.

Tentang Triclosan

Triclosan (2,4,4'-Trichloro-2'-hydroxy phenyl eter) adalah sebatian anti-bakteria dan anti-kulat yang telah digunakan meluas di Malaysia sejak puluhan tahun lalu. Ia juga merupakan "endocrine disruptor" yang kuat dan karsinogen(antara punca kanser) yang diketahui.

Triclosan adalah salah satu bahan kimia yang boleh membawa lebih banyak keburukkan dari kemanfaatan dan hasil tidak berguna bahan kimia ini hanya boleh membawa “malapetaka besar” kepada pengguna.

Kesatuan Eropah telah memilih untuk mengharamkan penggunaan triclosan pada tahun 2010,begitu juga Minnesota sebuah negeri di amerika syarikat sejak beberapa tahun lalu.
Berita Triclosan diharamkan di EU

http://www.deccanchronicle.com/…/european-union-bans-triclo…

Di Malaysia pula lambakan produk mengandungi triclosan yang di impot dari amerika syarikat dan yang dihasilkan oleh pengusaha kosmetik tempatan masih boleh “tersenyum” mengira keuntungan RM hasil dari penderitaan orang lain.

Berikut adalah link kepada beberapa kajian tambahan yang tentu sekali boleh membuatkan pengguna berfikir 1000 kali sebelum membeli produk yang mengandungi triclosan.

Triclosan dan bisphenol A mengubah fisiologi endometrium manusia dan menjejaskan kesuburan serta kehamilan
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26604029

Pendedahan manusia kepada kimia penganggu endokrin dan kesuburan: Satu kajian kes-kawalan pada pesakit lelaki.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26292060

Semoga Bermanfaat

0 ulasan:

Copyright © Info Kesihatan Wanita | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com | BTheme.net      Up ↑