Selasa, 22 Ogos 2017

Daun Dukung Anak Punca Rosak Buah Pinggang Dan Anti Kesuburan?

Bismillah,

Baru-baru ini terdapat satu artikel yang telah diviralkan di facebook dan dikongsi (share) yang mencecah ratusan ribu di facebook tentang DAUN DUKUNG ANAK yang didakwa bermanfaat untuk kesuburan wanita yang ingin merancang hamil dan lelaki yang inginkan tenaga tambahan.

Jom baca fakta dari kajian yang nyata berlawanan dari dakwaan mereka dan buat lah keputusan sendiri

DUKUNG ANAK – Nama Botani : Phyllanthus amarus, P. niruri, P. urinaria dan P. debelis

Kesan kontraseptif (cegah hamil)

Kesan antifertiliti ekstrak alkohol dari keseluruhan tumbuhan Phyllanthus niruri dengan dos 100 mg / kg berat badan untuk 30 hari secara oral diselidiki dalam kitaran tikus betina dewasa

Keputusan menunjukkan tiada perubahan ketara berat badan serta organ dan tikus yang diberi makan tidak menunjukkan perubahan dalam status metabolisma.

Pasangan tikus tidak berjaya hamil kerana kitaran terjejas disebabkan oleh faktor perubahan dalam hormon dan persekitaran yang mengawal fungsi reproduktif .

Setelah tidak diberi makan estrak dukung anak selama 45 hari,kesuburan tikus betina kembali pulih.Penyelidik berpendapat ekstrak daun dukung anak memperlihatkan kesan kontraseptif yang pasti pada tikus betina (1)

Aktiviti anti-kesuburan pada tikus jantan

Salah satu daripada data saintifik menunjukkan bahawa P. Niruri dalam aktiviti anti-kesuburan dengan mengurangkan tahap fruktosa sperma, kiraan sperma,motiliti sperma dan daya maju pada tikus albino jantan. Ia menunjukkan aktiviti anti kesuburan dengan menurunkan tahap testosteron tikus yang dirawat (2)

Kesan buruk terhadap buah pinggang

Laporan ini memberikan bukti lanjut bahawa penggunaan Phyllanthus amarus mempunyai potensi kesan buruk keatas buah pinggang haiwan.

Keputusan menunjukkan bahawa fungsi buah pinggang boleh terjejas teruk.Penyelidik menasihatkan supaya berhati-hati dalam pengambilan produk yang berasaskan Phyllantus amarus.(3)

Sumber rujukan:

1)Ethno-medical and Pharmacological role of PhyllanthusNiruri: A Review
http://www.innpharmacotherapy.com/…/118_113IPPSASep15-044.p…

2)Phyllanthus niruri: A Review on its Ethno Botanical, Phytochemical and Pharmacological Profile
http://jprsolutions.info/…/journal-file-56c5bd6f605841.4727…

3)Effects of Oral Administration of Phyllanthus Amarus Leaf Extract on the Kidneys of Adult Wistar Rats- A Histological Study
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3252221/

0 ulasan:

Copyright © Info Kesihatan Wanita | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com | BTheme.net      Up ↑