Rabu, 5 April 2017

Jangkitan H. pylori (gastrik ulser) boleh dirawat dengan amalan dari dua makanan sunnah

Bismillah,

Mungkin sudah tidak menjadi suatu rahsia lagi bagi umat Islam,bahawa bahan-bahan natural seperti madu dan habatussauda antara yang pernah disebut dalam hadis sabda rasulullah s.a.w sejak lebih 1400 tahun lalu.

Namun begitu,ramai yang masih kurang pasti akan manfaat sebenar bahan-bahan ini dan hanya setelah penyelidik melakukan kajian demi kajian demi kajian baru dapat mengesahkan penemuan dan kegunaan yang lebih tepat kepada penyakit moden.

Baru-baru ini penyelidik dari Negara Iran telah melakukan penyelidikan menggunakan dua bahan yang sangat popular ini kepada umat Islam iaitu madu dan biji habatussauda dalam melawan bakteria H pylori antara punca penyakit gastric ulcer.

Banyak kajian telah mendapati bahawa gastric ulcer ini berpunca dari jangkitan bakteria H pylori dan amalan pengambilan ubat-ubat NSAID juga disebut sebagai antara punca penipisan membrane yang menyaluti dinding perut.

Amalan satu sudu teh(6g) biji habatussauda diblender halus campur 2 sudu teh(12g)madu digaulkan rata dan diambil 3 kali sehari selepas makan.

Menakjubkan!..hanya setelah diamalkan selama 2 minggu 57.1% dari peserta yang positif H.pylori dalam kajian ini telah berjaya pulih dari jangkitan apabila ujian semula dilakukan di minggu ke empat.  

Sumber:

Combination of Nigella sativa and Honey in Eradication of Gastric Helicobacter pylori Infection

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28191328

0 ulasan:

Copyright © Info Kesihatan Wanita | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com | BTheme.net      Up ↑