Rabu, 22 Julai 2015

Salah Faham Tentang Asid Folik Dan Kesuburan Wanita



Apabila Dr pakar anda mengesyorkan pengambilan 400mcg asid folik untuk diambil setiap hari,ianya sebenar bertujuan hanya untuk mengelakkan kecacatan tiub saraf tunjang di peringkat awal dan sistem saraf.

Keadaan ini juga boleh menyebabkan kegagalan otak bayi untuk berkembang secara normal.

Namun kajian pernah membuktikan folik asid hanya berkesan diantara 50-70 peratus bagi kes-kes yang agak biasa seperti spina bifida.

Bagi sesetengah wanita yang keliru menganggap asid folik yang disyorkan oleh klinik pakar boleh membantu kesuburan untuk merancang hamil(TTC)adalah merupakan satu kefahaman yang keliru.

Mengapa saya kata begitu?

Pertama sekali TTC memerlukan semua organ reproduktif wanita berfungsi dengan baik dari keseimbangan,pembinaan laluan dan hormon sehingga mencapai ovulasi dan seterusnya kehamilan.

Asid folik hanya membantu mengurangkan kadar kecacatan (neural tubes) dan tidak membantu fungsi lain yang diperlukan untuk TTC seperti keseimbangan, laluan,hormon dan ovulasi. 

Pengambilan berlebihan asid folik berasaskan kimia ini juga pernah dikaitkan dengan beberapa kajian sebagai amat membimbangkan,namun jika boleh wanita mengamalkan makanan dalam diet yang berasaskan folat,ini sangat-sangat digalakkan.

Makanan berasaskan folat contohnya seperti sayur bayam yang kaya dengan vitamin dan mineral,bukan sahaja membantu mencukupkan folat malahan wanita akan mendapat tambahan nutrisi lain seperti Vit A,Vit C,Vit E dan Vit K, B1,B2,B3,B6,manganese,magnesium,zat besi, kalsium,potassium,serat, phosphorous,zink,protin,cholin,selenium,phosphorus dan panthotenic asid.



0 ulasan:

Copyright © Info Kesihatan Wanita | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com | BTheme.net      Up ↑