Jumaat, 7 Julai 2017

Biji Buah Betik Bermanfaat Untuk Kesihatan Usus Buan Pinggang & Hati

Manfaat bijibetik
Bismillah,
Buah betik adalah antara salah satu daripada buah-buahan terbaik dengan profil pemakanan yang luar biasa. Betik terkenal sebagai boleh membantu pencernaan dan mengandungi enzim pencernaan yang dipanggil papain.
Kebanyakkan formula untuk kesihatan usus yang dijual dipasaran mengandungi estrak enzim papain bagi membantu pencernaan.

Tetapi ramai antara kita hanya memakan isi buah betik dan membuang biji dari buah ini kerana disangkakan tidak boleh dimakan atau boleh memudaratkan kesihatan usus.Namun sangkaan kita ternyata meleset samasekali!

Tahu kah anda bahawa biji buah betik tersangat bermanfaat untuk kesihatan usus manusia dan organ-organ lain?

Bagi mereka yang tahu akan kemanfaatan biji buah betik ini maka perbuatan tersebut sama sahaja seperti membuang sesuatu yang sangat berharga untuk kesihatan.

Satu kajian yang dijalankan pada tahun 2005 dan disiarkan dalam Jurnal Perubatan Makanan telah melaporkan bahawa biji buah betik yang telah dikeringkan dan dikisar halus berkesan membunuh parasit didalam usus dan ini dilakukan tanpa kesan sampingan.

Penyelidik telah menguji kesan biji buah betik kepada kanak-kanak Nigeria yang mempunyai parasit dalam usus dari sampel najis mereka. Hasilnya, lebih daripada 75% kanak-kanak yang diberikan dos biji buah betik kering bebas parasit selepas tempoh tujuh hari

Sebenarnya,ramai yang tidak tahu bahawa biji buah betik sangat kaya dengan flavonoid,sebatian fenolik, protin, lemak, kalsium, fosforus dan magnesium. Ia juga berfungsi sebagai antioksida, anti-radang, anti-bakteria dan kesan terbaik antiparasit.

Di Universiti Karachi, penyelidik mendapati bahawa biji buah betik sangat berguna untuk membantu menguruskan penyakit buah pinggang dan mencegah kegagalan buah pinggang.

Masyarakat Jepun juga mempercayai bahawa mengambil satu sudu teh biji betik setiap hari boleh mengelakkan hati daripada ditimpa penyakit.

Sementara dalam Perubatan Tradisional Cina, biji buah betik yang menakjubkan ini telah digunakan selama berabad-abad lama untuk meningkatkan fungsi-fungsi utama hati dengan menghapuskan dengan berkesan toksin yang berbahaya.

Di Negara costa rica pula masyarakat disana mengamalkan makan biji buah betik beberapa kali seminggu bagi mengurangkan peluang mendapat demam denggi.

Cara-cara pengambilan biji buah betik untuk masalah usus:-
Campurkan 1 hingga 2 sudu teh serbuk biji buah betik yang telah dikeringkan ke dalam 1 cawan susu panas atau air suam. Minum pada waktu pagi semasa perut kosong selama 3 hari untuk membantu membersihkan jangkitan parasit dari dalam usus.

Wallahu'alam

sumber rujukan:

0 ulasan:

Copyright © Info Kesihatan Wanita | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com | BTheme.net      Up ↑