Jumaat, 24 Mei 2019

Habutussauda Vs Ubat Asma – Mana Pilihan Yang Terbaik?

Bismillah,

Setelah banyak kajian sebelum ini mengesahkan keajaiban Habatussauda,kini giliran satu lagi kajian baru yang diterbitkan dalam jurnal Phytotherapeutic Research,menguatkan lagi keyakinan umat Islam tentang satu potong hadis yang amat popular.

“Pada habbatussauda itu ada penawar/ubat bagi semua penyakit kecuali mati.” [Riwayat Al-Bukhari dalam Sahihnya, kitab Al-Tibb no. 5687; Riwayat Muslim no. 2215]

Kajian ini telah mengesahkan satu lagi penyakit yang boleh diubati hanya dengan mengamalkan minyak habatussauda. Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam sendiri mengatakan ianya penawar bagi segala penyakit. Tidak mungkin kita menolak perubatan Nubuwwah dan mengutamakan perubatan moden daripada apa yang Rasulullah amalkan sendiri.

Keputusan kajian ini sangat melegakan bagi berjuta-juta penderita asma kronik yang masih mengambil ubat-ubatan seperti beta agonist.Malah FDA (Foods & Drugs America) sendiri pernah mengeluarkan amaran pada tahun 2006 dan memperakui bahawa ubat-ubatan beta-agonist keluaran big pharma Glaxo Smith Kline dalam jangkapanjang sebenarnya meningkatkan risiko kematian akibat asma.

Kajian baru yang dijalankan oleh penyelidik dari University College London dan University King Abdul Aziz,Arab Saudi bertajuk, “Nigella sativa Supplementation Improves Asthma Control and Biomarkers: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Trial,” adalah RCT yang  dijalankan keatas 80 pesakit asma. 

Para penyelidik melaporkan bahawa "Nigella sativa oil (NSO) yang digunakan secara tradisional apabila diberikan 500 mg dua kali setiap hari selama 4 minggu meningkatkan kawalan asma dengan trend peningkatan fungsi paru-paru.

Sumber:

Nigella sativa Supplementation Improves Asthma Control and Biomarkers: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Trial.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28093815

Asthma Drug Combo Could Be Dangerous
https://www.webmd.com/asthma/news/20060824/asthma-drug-combo-could-be-dangerous#1

The Global Asthma Report 2018
http://www.globalasthmareport.org/

0 ulasan:

Copyright © Info Kesihatan Wanita | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com | BTheme.net      Up ↑