Rabu, 24 Jun 2015

Sakit Kepala Yang Teruk Berjaya Diatasi Dengan 5HTP - Kajian Di Portugal

Bismillah,

Berita baik bagi mereka yang selalu mengalami sakit kepala yang teruk aka migrain.Satu kajian yang dilakukan di portugal mendapati 5 HTP berjaya mengatasi masalah yang melibatkan ramai pesakit di seluruh dunia.

Berikut adalah ringkasan kajian yang telah dilakukan yang jelas membawa sinar kepada ramai pesakit migrain yang tegar.
 
Satu percubaan rawak “double-blind” dilaporkan, di mana 78 pesakit kronik sakit kepala telah dirawat dengan L-5-hydroxytryptophan (5-HTP) (n = 43) atau placebo (n = 35) selama 8 minggu , selepas tempoh 2 minggu dan dengan tempoh susulan tambahan 2 minggu. 

Berbanding dengan kumpulan yang dirawat dengan plasebo, tiada perubahan ketara secara statistik dalam jumlah hari dengan sakit kepala atau sakit kepala intensiti dalam kumpulan yang dirawat dengan 5-HTP dalam dos 300 mg setiap hari.

Walaubagaimanapun, terdapat penurunan ketara dalam penggunaan ubat tahan sakit. Setelah 2 minggu menjalani rawatan, terdapat penurunan ketara dalam bilangan hari dengan sakit kepala.
Pendapat subjektif dalam tempoh yang terakhir ini juga memihak kepada 5-HTP

Rujukan:
Department of Pharmacology, Biomedical Institute for the Research of Light and Image, Faculty of Medicine, University of Coimbra, Coimbra, Portugal.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10849040

0 ulasan:

Copyright © Info Kesihatan Wanita | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com | BTheme.net      Up ↑