Ahad, 7 Jun 2015

Kayu manis boleh menjadi rawatan yang berkesan untuk PCOS


Bismillah,



Penyelidikan menunjukkan bahawa menambah kayu manis untuk diet boleh meningkatkan kitaran haid pada wanita dengan Sindrom Ovari Polycystic (PCOS).



Penyelidikan yang dibentangkan oleh Persekutuan Antarabangsa Pertubuhan Kesuburan / Persatuan Amerika bagi mesyuarat Perubatan Reproduktif mengambarkan data menambah kayu manis untuk diet boleh meningkatkan kitaran haid pada wanita dengan Sindrom Ovari Polycystic (PCOS).



Kajian sebelum ini menunjukkan bahawa penggunaan kayu manis boleh mengurangkan rintangan insulin di kalangan wanita dengan PCOS. Dalam kajian ini, penyelidik dari Universiti Columbia mendaftar 45 wanita dengan PCOS untuk percubaan penyelidikan.



Wanita-wanita yang melengkapkan percubaan 6 bulan dan yang menerima kayu manis mempunyai kitaran haid lebih kerap daripada wanita yang telah diberikan plasebo.



Kumpulan kayu manis mempunyai 3.82 kitaran haid semasa pengunaan 6 bulan, manakala wanita dalam kumpulan kawalan hanya mempunyai 2.2 kitaran. Dua daripada wanita dalam kumpulan rawatan yang dilaporkan hamil spontan semasa kajian dilakukan.



"Walaupun kecil, kajian agak elegan ini menunjukkan bahawa kayu manis mungkin satu rawatan yang berkesan dan murah untuk pesakit PCOS," kata Steven T. Nakajima, MD, Presiden Persatuan bagi Endokrinologi Reproduktif dan Ketidaksuburan.



Semoga bermanfaat

0 ulasan:

Copyright © Info Kesihatan Wanita | Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com | BTheme.net      Up ↑